Jag tänker inte förhandla för icke-medlemmar längre

  Vi har det så här - i botten har vi en central löneöverenskommelse och sen försöker vi på våra respektive arbetsställen driva upp lönen lite extra - det är det vi kallar ackord. Vi "mäter" på jobben, efter långa litsor, och sen, kanske får vi ett överskott som arbetslaget ska dela på. Några kronor extra per timme utöver vad grundöverenskommelsen ger.

  Jag förhandlar för oss. Det är inget stort ställe, inte särskilt mycket pengar. Det blir ingen jätteförtjänst. Men det är våra pengar, som ska fördelas mellan oss som jobbar. Och sen har vi den där killen som inte vill vara medlem i Byggnads. Han vill vara medlem i ett annat förbund, som är myyycket billigare.

  Jag vill inte att han ska ha del av våra pengar. Han får fan förhandla för sig själv i fortsättningen. Om de pengar som finns kvar.

  Det finns de som säger att vi måste förhandla för honom också, för annars kommer arbetsgivaren att få frikort på att bara anställa folk som är billigare än den peng som vi förhandlat fram.

  Det tror jag inte på. Istället tror jag att killarna som plötsligt inte kan ta rygg på oss andra och få del av en förtjänst som de inte varit del av kommer att fatta - de tjänar på att vara med. Det kommer handla om 2000 spänn i månaden, och då kanske de begriper.


  Jag kommer inte ta med hans namn på listan. Han får förhandla för sig själv. Lycka till.





Edit// I fortsättningen publicerar jag inga anonyma kommentarer. Yttrandefrihet kräver att man står för sina åsikter - i synnerhet om de är korkade

0 kommentarer: