Björklund och skolan....

Under ett antal månader har nu den bredkäftade majoren från Värmland fått klä skott för folkpartiets skolpolitik, och det kan han gärna ha, eftersom han varit en av de drivande bakom den. Kunde jag så skulle jag länka till Lantz i P3, där Sveriges mest vasskäftade journalist med ett par lysande formuleringar plockade ner folkpartiets skolpolitik till den nivå där den hör hemma.
På femtiotalet.

I en byggbod får man emellanåt höra kloka saker, och så skedde idag. Johan konstaterade att det enda, och absolut enda, sättet att styra upp skolan är att vi ser till att det finns fler vuxna där. Vare sig Johan eller jag kommer ihåg vår skoltid som särskilt trasslig eller misslyckad - däremot vet jag ju att de äldre generationerna alltid gnällt över att eleverna lär sig fel saker, är för uppkäftiga och respektlösa. Det har även jag hört, trots att jag vet när de lekte i Håtuna, när Gustaf II Adolf dog och den kemiska beteckningen för bly.
Däremot kan naturligtvis dagens elever springa i cirklar runt Jan Björklund när det gäller datorer, informationssamling via Internet och en massa andra saker. Men den debatten har nog inte Björklund lust att ta...

Det behövs fler vuxna i skolan. Inte bara lärare utan skolvärdinnor, fritidsledare, kuratorer, måltidspersonal, och vaktmästare. Det kommer naturligtvis kosta en jävla massa pengar - och det är väl där skon klämmer. Nån som ser framför sig hur Björklund säger till Axén-Olin att hon inte kan sänka kommunalskatten eftersom skolorna behöver mer resurser? Inte kan jag se det.
På mitt tak, med de lärlingar jag träffar varje år (och en del av deras lärare), är jag nog rätt tvärsäker på att skolan inte behöver vare sig mer pedagogik eller stramare tyglar - det behövs fler vuxna människor helt enkelt, som beter sig så kidzen ser hur vuxna beter sig.
Vad det sedan beror på kan jag och Björklund ha en separat diskussion om. Jag är ju rätt säker på att ett profithungrigt konkurenssamhälle kommer ha större problem med både ordning och lärande än ett samhälle som bygger på andra värderingar.
Jag kan nog säga trätt tvärsäkert också att skolan (och dess finansiering!) kommer bli en jättefråga 2010. Av den enkla orsaken att Leijonborg och hans anhang (förlåt, nu blev jag polemisk) kommer misslyckas. Men Sveriges elever behöver inte fler konstiga förslag -de behöver fler vuxna i sin närhet.

0 kommentarer: