Om träning och kost

Egentligen är det rätt lätt att hålla koll på sin kroppsvikt. I teorin alltså. Det finns ett gäng fallgropar på vägen, och det är inte helt lätt att undvika dem. Men med lite grundläggande kunskaper blir det i vart fall inte svårare.
I vår mat får vi i oss kolhydrater, fett och protein. Allt detta använder vi som bränsle. energi, för att vi ska kunna röra oss, tala, tänka, växa. Proteinet använder vi dessutom också som byggnadsmaterial för muskler och vävnad.
Det handlar om att hitta en balans mellan hur mycket vi petar i oss, och hur mycket vi bränner av. För att kontrollera det omräknar vi intaget av näring till (kilo)kalorier, som förkortas kcal.
Nu är det inte nödvändigtvis mängden kcal som avgör om vi ska bli överviktiga eller inte, utan snarare hur mycket vi använder av dessa kalorier. Och det är inte en statisk enhet, ska gudarna veta.
Kroppen förbränner alltid det som är lättast att förbränna - kolhydrater. Enkelt uttryckt är det växtprodukter. Så länge det finns en kolhydrat kvar att förbränna kommer kroppen att ta av det, innan den börjar förbränna fett och slutligen proteiner. Det är därför man blir tjock av fett - man har tillsammans med fettet också glufsat i sig kolhydrater och kroppen hinner inte bränna av alla kolhydrater - för att komma till fettet som energikälla - innan man glatt tillför nya kolhydrater.
Det är svårt att komma undan kolhydraterna; speciellt de som används som sötningsmedel.

Vi har alla en egen förbränning som sker oavsett vi rör oss eller inte. I de växande åren kan både killar och tjejer förbränna ohyggliga mängder genom att bara sova, äta, drömma upphetsande drömmar och flamsa med kompisar. Vi kunde ju önska att det tillståndet vore konstant men det är det inte. I fyrtioårsåldern har flams nästan blivit samma sak som att gå upp i vikt.

Man har inte en platå under ett par år där man är "vuxen". Istället är man i puberteten, och sen - poff - börjar det gå utför. Förbränningen sjunker, tyngdlagen är emot en och ålderstecknen kommer. För killar brukar det vara kring 25-årsåldern, och för tjejer något tidigare.
Och det är då det är viktigt att hålla koll på de där förargliga kalorierna.
Det är många - både killar och tjejer - som i trettioårsåldern vaknar upp och förfärat tänker: "Vad hände med mina magrutor?"

Nå, nu är ju inte magrutor ett symptom på friskhet, utan fastmer på kaloriunderskott, men det kan ändå vara en signal om att det är dags att göra något.

Lektion ett alltså! Kalorier=bränsle för kroppen. Kolhydrater, proteiner, fett = ämnen som tillsammans skapar dessa kalorier. Ju mer kalorier från kolhydrater man äter desto mindre fett kommer man förbränna.

Fortsättning följer