Nu tar byggbranschen strid mot svartjobben..Pyttsan

I Almedalen (i Värnamo, höll jag på att säga) avhöll Byggbranschen i samverkan ett seminarium om hur man ska komma tillrätta med svartjobben. Och i vanlig ordning var det ett väckelsemöte, där man trängdes om att berömma varandra - både från de fackliga organisationerna och från arbetsgivarna. Inte ett öga var torrt efteråt...
Man har en driva förslag, man vill ha en legitimationshandling, man vill ha personalliggare, man har en rätt stelbent byråkrati kring det hela, man ska ha in månadsvisa redovisningar, och man verkade smått panikslagen inför vad t ex moi - alltid uppkäftig -ansåg i ämnet, nämligen att det aldrig varit lättare att jobba svart.
Ni kan titta själva här.

Dessutom vill ju då regeringen och deras hantlangare få det till att den här mutan till sina kärnväljare, som de kallar det utvidgade ROT-avdraget, skulle ha fått svarta jobb att bli vita. Något som Byggindustriers ordförande Bo Antoni tyckte var remarkabelt. Tills jag då tog till orda och påstod att samma ROT-avdrag i själva verket var en källa till mer svartjobb.
Då utbröt febril aktivitet i panelen.


Och Lars Orsihn från Skatteverket ställde sig tvivlande till det jag sa. Det gjorde för övrigt de andra koryféerna också. Så jag berättade hur det går till - och sen hade man ju förstört den eftermiddagen. Jag fick inte ens mingla, för jag var inte inbjuden.
Man inbillar sig på Skatteverket att kravet på redovisning av kostnaderna för ett utfört arbete för att få skatterabatten skulle slå undan benen på svartjobben. Helt fel säger jag.
Till att börja med finns det fortfarande en massa villaägare som inte bryr sig om att söka rabatten. De tjänar mer på att ta in tre uselt betalda polacker än de skulle tjäna på skattereduktionen i varje fall.
När det gäller lite större svartjobb måste man veta lite om hur det fungerar. Det är nämligen få som jobbar svart som vill jobba svart hela tiden. De flesta vill, och måste, ha en inkomst att deklarera, för annars får man problem på annat håll i kontrollapparaten. Nu kan de få det med ROT-avdraget.
De kommer överens med villaägaren om att köra hälften kolmörkt. Den andra hälften redovisar man och får skatterabatten för. Och än så länge har då rakt inte Skatteverket kompetens eller tid för att dundra ut på alla dessa villabyggen och kontrollera om den summa man begär avdrag för, stämmer med det jobb som tydligen har utförts.
Firman som betalar ut de svarta lönerna har huxflux fått legala inkomster, och villaägaren får tillbaka pengar på skatten. Som han använder för att betala firman för det svarta arbetet.
Exakt samma förfarande som vi ser i de hushållsnära tjänsterna, med andra ord. Fortfarande svarta pengar och svarta jobb, men numer subventionerat och sanktionerat av staten.
Bra jobbat. Not.
Eller som Josefin Brink - jag älskar den kvinnan!! - sa, ROT-avdraget kanske kan ge en del arbete, men det är tveksamt om man kommer åt svartjobben.

I eftersnacket visade det sig naturligtvis att företrädare för de Fyras Gäng (PEAB, Skanska, NCC och JM) höll med. De precis som jag, vet att i kedjan av underentreprenörer finns det plats för ljusskyggt folk, och alla vet om det, också folk från Målarbranschen och Plåtslagarna.

Det stora problemet är ju att det inte längre är fråga om folk som jobbar rostfritt vid sidan av sina ordinarie jobb. Idag ligger det stora pengar i personaluthyrning, och de som ligger bakom bedriver det illegalt från början till slutet. Affärsidén är kriminell. Man har inte en tanke på att vara hederliga ens från början.

Om detta sades mycket lite. Det var jag och en internationell skatteexpert med erfarenheter från Balkan som muttrade.
Jag är dessutom en smula besviken på att Byggnads vice ordförande Tomas Gustavsson inte kunde klämma ur sig att en bra väg är, att se till att folk jobbar med kollektivavtal, och - det här är jättebra - att den granskning av lönerna som Byggnads tidigare fick göra också var ett bra sätt att hålla nere svartjobben,
Men den granskningen såg ju Byggindustrier till att få betraktad som olaglig. Hoppsan så det kan bli, Bo Antoni. Men du brukar ju ha fel annars också...
Ett sätt kunde ju vara att skaka fram en Schysta Listan för byggbranschen. Idag är det stört omöjligt för privatpersoner att kolla om ett byggföretag har kollektivavtal eller inte - något som funkar inom Hotell- och Restaurangsektorn

Man har kört de här seminarierna i flera år nu. Jag har inte varit med tidigare (och blir väl inte inbjuden nästa år heller) men jag hoppas att arbetet mot svartjobben kan intensifieras och förbättras mer än så här!

Översta bilden från Aftonbladet, där man emellanåt kan hitta en del läsvärt. Om man nu orkar leta så länge, men det här var ett bra inlägg

7 kommentarer:

Så länge två personer var och en för sig tjänar på svartarbete kommer svartarbetet att bestå. Svårare än så är det inte.
Ett sätt att lösa problemet kunde vara att kräva kollektivavtal för alla verksamma företag, men den möjligheten fördärvade (S) redan på 80-talet. Det är ett bra och viktigt inlägg som jag själv har skrivit om flera gånger, men det har tyvärr inte hjälpt.

 

Håller med dig. Dessutom glömde jag en grej - det måste svida att hålla på med undanhållande av skatt.
För man in narkotika för en miljon riskerar man fängelse i femton år. Ordnar man svartjobb för en miljon kan man komma undan med dagsböter.
Låt det svida ordentligt istället, och höj straffvärdet.

 

Så innan ROT så kunde man inte ordna vita inkomster genom att: "De kommer överens med villaägaren om att köra hälften kolmörkt. Den andra hälften redovisar man" ? Fungerade väl exakt likadant då? Vad är skillnaden?

Enda som kan minska svartjobb är att kostnadsskillnaden mellan vitt och svart minskar. När man spar för lite på att få ett jobb utfört svart då kommer många (aldrig alla) att välja att betala vitt. Tror inte du också det?

Känns som om du tycker att all personaluthyrning är kriminell, men det kanske bara är en feltolkning av mig?

 

Skillnaden är ju det jag skrev, man får en avsevärd del av svartjobbet subventionerat, och verksamheten ges ett sken av legitimitet,eftersom den vita delen redovisas. Och det är ganska stora pengar det handlar om.
Det finns ett fåtal seriösa företag inom uthyrning och de har samma åsikt som jag. Svarta pengar slår ut företag som sköter sig. Tyvärr.
Du kanske tycker vi ska låta de som köper svarta tjänster sätta lönegolvet? Det tycker inte jag.

 

Håller HELT med om att svartjobb måste bort. Ingen tvekan där. Där jag tror våra åsikter skiljer sig är att jag faktiskt, kanske naivt, tror att folk vill betala vitt och att ROT därför är bra. Jag och de jag känner gör det och har iochmed ROT & "pigavdrag" börjat köpa tjänster som vi annars inte skulle ha köpt.

Att förtag, speciellt i vissa brancher, måste kollas stenhårt är givet. Uselt om/att det inte görs när/om man vet att det finns problem. Bra att det uppmärksammas - bra jobbat!

 

Ingenstan i denna diskussion nämns "arbetaren" som utför detta arbete, ev svart, och dess bristande moral. Jag skulle själv renovera hemma och sökte målare.
INGEN firma ville ta jobbet vitt.
Det handlade inte om ROT eller annat utan vanligt hederligt utbyte av målning mot pengar via räkning. Det blev svart till slut då jag inte hade nåt val på min ort utom att måla själv och det har jag inte kunskaper till.

 

Jag försvarar inte på något sätt de som tar svartjobben - men man måste skilja på saker här. Och för att underlätta för folk som vill betala för sig skulle det ju vara bra om man redan på nätet kunde hitta info om företag som sköter sig.
Man ska helt enkelt minska ytorna