Slöso, Svenskan och Solna


Propagandaföretaget Timbro har infört något som heter Slös(o). En funktion som ska avslöja onödiga excesser i den offentliga verksamheten. Det är rätt bra - jag gillar inte heller att det eldas för kråkorna med mina skattepengar. Givetvis är det ett steg i den mödosamma kampen att få acceptans för skattesänkningar, genom att få det att låta som det fanns många miljarder av skattespararnas hopsläpade pengar, som oansvariga politiker kastar huller om buller.
Nå, det är väl rätt uppenbart. Jag tror det var länge sen nån såg Timbro som en neutral deltagare i debatten. På samma vis hoppas jag att ingen ser LO eller PRO eller Kyrkan som neutrala faktaspridare - så är det ju inte. Det betyder dock inte Timbros åsikter är ointressanta, eller alltid osanna.
Slös(o) har ju då uppmärksammats av Svenskans ledarblogg, som raskt pekar ut ett antal, i deras ögon, oansvariga skrytprojekt.
Men vart tog det mest definitiva skrytprojektet vägen? Det som verkligen kostar pengar??? Jag talar ju om Nationalspektaklet, konsertarenan i Solna. Nämner Svenska Dagbladets ledarblogg den? Finns den?
Icke. Trots att det verkar bli en rejäl risk för Solnas skattebetalare, trots att den inte har någon hyresgäst, trots att det kommer att byggas en annan arena mindre än en halvtimme därifrån.
Man ska väl inte förvånas.

Det gör inte heller Johanna, som tycker att Slöso kan komma på besök till Solna, eller Peter, som tycker det är bra att Slöso reagerat på moderaternas hantering av Nya Karolinska....


Bilden? Det finns säkert de som kan svälja kameler...

0 kommentarer: