SvD spelar ut muslimkortet


Thomas Gür skriver en drapa i dagens SvD om bränderna i förorterna. Att han vägrar se ett samband mellan större klyftor och stökiga förorter är en sak; annat hade jag inte väntat mig. Men varför är rubriken "Varför vill någon stena brandmän?" Vad är det för association rubriken ska ge? Att kasta sten på brandmännen är illa nog, men det är inte stening. Använder SvD ordet "stening" för att beskriva hur demonstranter i Grekland, eller i Seattle, eller nån annanstans slåss? Stenar möjligen fotbollshuliganer varandra? Jag har själv kastat sten mot andra, under ungdomens gäng-gruff i förorten - stenade jag någon då?
För vad förknippar vi stening med? Behöver jag ens skriva det?

Det kan inte vara så att SvD nu oroligt börjar fiska i mörkare vatten va? Locka till sig lite tveksamma avgrundsväljare?

Dålig smak i munnen ger det i varje fall

6 kommentarer:

När Israel bryter mot Genévekommissionen blir det ett fruktansvärt liv, men när samma sak sker dagligen i våra ghetto, så är det ingenting. Du hycklar likt en fackpamp.

 

Käre anonym - du anser alltså att Israel bryter mot Genévekonventionen (inte kommissionen, om man får vara petig)? Och att den i såna fall är tillämpbar på Rinkeby?
Det känns som en rätt...udda analys. Dessutom är du anonym, och här gillar vi inte anonyma skribenter. Välkommen tillbaka med ett identifierbart namn

 

Var i SvD artikeln nämns något om islam och muslimer? Rinkeby består väl knappast av endast muslimer? Är det någon som spelar muslimkortet är det väl du.

 
Oscar Peterson

Ja usch vad hemskt och rasistiskt. Man blir ju mer upprörd över rubriken i SVD, än över nedbrända skolor, upplopp och stenkastning mot brandmän. Bra att du visar var skåpet ska stå och att du har koll på proportioner. Jag menar, det vore ju hemskt och någon inbillade sig att det är muslimer som kastar sten.

 
Kristoffer D

När jag hör ordet stening tänker jag mig en mobb som står och kastar sten på folk i numerärt underläge i syfte att skada dem.

Du tänker tydligen muslimer när du hör ordet stening.

Jag undrar just vem det är som har fördomar om muslimer...

 

Anonym och anonym - jag drar "korkad"-kortet nu. För er.

Oscar Peterson: jag har skrivit mycket om vad som händer i miljonprogramsområdena. Jag har talat om vad jag tycker man ska göra åt saken. Jag ser att vi har en regering som inte gjort ett skit åt det. Att då som Thomas Gür blanda in det stigmatiserade ordet "stening" är bara trams, och undanmanövrar.
Ni kommer få leta länge innan ni hittar nånstans där ordet "stening" avser den sortens stenkastning som -felaktigt - rapporterats från Rinkeby.