Nu är valvet lagt


Runt sju i morse började vi montera filigranet. En långtradare med skivorna stod och mullrade i nattljuset medan vi rotade fram stegbockar, strömmingar, maskiner och spett. Eftersom jag och Kenta la det blev det inte så många bilder tyvärr...




Under fyra timmar la vi ut i runda slängar 450 kvadratmeter golvyta. Det fodrar ett gott samarbete med en uppmärksam kranförare, och att allt underarbete, lister, upplag och bockryggar finns och är gjort.
Eftersom det här är att beskriva som ett gigantiskt pussel är det viktigt att det finns en montageordning, som helst ska synka med hur flaken ligger på lastbilen. Det är inga lätta småbitar som kommer seglande - den lättaste väger över fyrahundra kilo och de tyngsta över två ton, och ni som inte är insatta skulle förmodligen häpna över hur exakt de passar...

Nå, emellanåt passar de inte. Då får man ta fram de där finsnickeriverktygen - slägga, bilmaskin och vinkelslip... Och anpassa biten efter hur verkligheten ser ut.
Eftersom vi jobbar vid oskyddad kant har vi på oss de här fina fallskyddsvästarna (man kanske kan ana en aning av sarkasm i det där "fina") som gör att man fastnar till höger och vänster...







Från etableringen såg det ut ungefär så här vi elvatiden. Det mesta av delen närmast Vasavägen är igensatt - fattas bara en tårtbit över en uteplats. Mitt i bilden syns hur Lasse lossar en bunt skyddsräcksreglar, för att i stort sett omedelbart kunna säkra kanterna för resterande yrkesgrupper som ska in...




För på det förarmerade filigranvalvet ska det naturligtvis läggas mängder med ytterligare armering. Här ska smetas ut ca nittio kubik betong, och där ska dras elrör och vattenrör. Nu sitter skyddsräcksreglarna på plats och genast blir det massor med folk som kommer upp. Just nu är vi bara i markplan vilket gör att det räcker med en liten landgång, men kommer vi bara en våning till måste en bygghiss etableras, det ska sättas invändiga trappor och ställning ska projekteras...

Bara för att visa hur mycket skrot som ska upp - det här är bara en bråkdel av allt som behövs för att det här valvet ska bli hållfast...








Jaha, och bara för att vi haft bra montageväder hela dagen började
naturligtvis det vita helvetet falla till sist, varför hela valvet täcktes in med tungpressar - samtidigt som vinden, kylan och snön tilltog.







Vi hann dessutom sätta två balkonger, vilka bägge måste monteras om på tisdagen eftersom måtten var felaktiga.
En tredje balkonganslutning var tvungen att "tillverkas" med bilmaskin och kapsåg, och mitt i alltihop la kranen av. En helt vanlig dag på jobbet med andra ord. Allt detta i ett lindrigt sagt tight schema där saker som att surfa på nätet bara litegrann, kila ner i en butik på lunchrasten eller knalla iväg en snabbis till kaffeautomaten är okända faktorer. Mer om detta senare!

2 kommentarer:

En stilla morgonfundering - de där fallskyddsvästarna - vad skyddar de egentligen emot? Brutna ben, inslagen skalle eller...

 

Jag har ändrat länken nu - om man klickar på ordet "fallskyddsväst" får man se en mer illustrativ bild.
Fallolyckor är sååå vanliga i byggsvängen - det finns inte en gubbe på ett bygge som inte slagit på ändan riktigt ordentligt nån gång. Det är fullt med farliga ställen på en byggarbetsplats, men de vanligaste olyckorna händer naturligtvis inte när man hänger över valvkanten trettio meter upp (det är dit vi ska!) för då håller man sig på den säkra sidan.
Olyckorna händer när det är halt, blött och mörkt, och det är därför vi hela tiden måste påminna oss och varandra om riskerna.
Minst fem gånger om dagen hamnar jag i situationer där jag vet att jag måste passa mig om jag inte vill dö. Det kan vara att gå under hängande last, titta över valvkanten, snubbla på sprängsten osv. Det är också ett sätt att beskriva klassperspektivet.