Det höga taket i centern. Eller inte


Jag hade ju i och för sig inte tänkt tjata mer om den olycksalige hr Pettersson och hanses irrfärder, men efter att med lite halvt intresse sådär, sett hur den interna debatten inom centern tagit fart så måste man ju skriva en rad eller två.
Det är ju helt uppenbart att den där nyliberala falangen inom centern tagit munnen lite för full en gång för mycket, vilket fått en och annan att reagera. Både här och på andra ställen. Jonas Petterssons slutsatser om svensk byggmarknad möts med både skepsis och breda flin, av de som verkligen begriper frågan.
Samtidigt finns det ju en stor risk att det som borde ha varit ämnet för den där filmsnutten - ineffektivitet i byggsvaängen - hamnar i skuggan igen. Under en lång tid framåt finns det risk att varje försök att diskutera ämnet kommer att mötas med ett "byggjobbare som fikar och röker". Och det gynnar ingen.

Själv hamnar jag ju i en rätt konstig situation. Jag har sympatier för den centerrörelse som tillsammans med arbetarrörelsen tog ansvar för nationen vid ett flertal tillfällen. Jag tycker att forna ledare, Johansson, Dahleus, förtjänar respekt.
Det här nya garnityret - Stureplanscentern - ger jag inte mycket för, och det är jag inte ensam för. De sågningar som stackars Pettersson nu råkar ut för är inte snälla. Nog för att jag är en smula skadeglad över det som sker, men man måste ju ändå fundera på vilken ilska som finns i partiet, när man kan hala iväg en sån här utskåpning! Och därför gör Pettersson nu också en väntad avbön och pudel!

Ännu bättre är att en av de mer aggressiva Stureplanarna fortfarande inte fattat vad de ställer till med... Att han inte fattar nåt om byggbranschen förvånar mig inte!
Och även om jag gärna såge - ja, man får böja det så! - att hon den beskäftiga från Västerbotten, åkte ur riksdagen med buller och bång, så vill jag absolut inte få ett politiskt vakuum där Fredrik Reinfeldt beslutar sig för att stödja sig på Sverigedemokraterna istället.

Andra om saken

Politikerbloggen, Byggblasket, Tidningen Byggvärlden, Fredrik, Sync, Norran



Bilden? Helt oblygt snodd från Norran


Fast visst är det kul att få över tusen hits på en dag

7 kommentarer:

Oj! Du lyckas få med hela sveavägens upplägg på en gång:

1. Så split.
2. Diskutera metoden istället för sakfrågan.
3. Hylla Olof Johansson.
4. Fokusera på den stygga Stureplanscentern.
5. Måla bilden av att C åker ur riksdagen.
6. Koppla ihop Reinfeldt med SD.

Bravo ;-)

Vad sägs om att istället försöka få facket att arbeta för mer konkurrens så att vi kan få råd att bygga fler bostäder i Sverige?

Per

 

Man måste förstå att centerpartiet försöker hitta frågor som kan väcka publicitet. Bönderna räcker inte till för att komma upp i 4% i höstens riksdagsval och miljöfrågorna sköter flera andra partier bättre. Skattedebatten förs inte med centern. Man lånar lite moderathack på facket, hostar fram lite beröm i skuggan av Saab- affären (nu när den är klar står hon där MAUD) fast hyllningen ska gå till den envetne VD:n. Det känns som karisman kring partiet är som att se målarfärg torka. Tråkigt, tråkigt Det är nog så att centern aldrig varit ett så onödigt alternativ i Svensk politik som nu.

 

Hehe... mitt i prick, Per! :-)

 

Visst Per, företagen får jättegärna konkurrera. Det skulle behövas mer konkutrrens. Fast du får jättegärna visa mig hur lönekonkurrens skulle skapa billigare bostäder. För det kan du inte.
Istället kan man ju påstå att ett bättre sätt att pressa fram rationaliseringar vore att HÖJA byggjobbarnas löner ännu mer; det är ju först när våra löner hotar lönsamheten som byggföretagen kommer se nödvändigheten av effektiviseringar.
Kan du se den logiken?
Och jag fattar väl att det svider i skinnet att få offentlig kölhalning. Men även om du inte gillar det måste du väl erkänna att det öppnar för en märklig parlamentarisk situation om centern trillar ut och SD kommer in?
För det jag säger är ingen särskilt socialdemokratisk analys. Jag kan visa att även dina allianskamrater är bekymrade. Liksom centerpartister. Kommentarer på det? Om du kan.

 

Per: +1!
Calle: Din argumentation fortsätter att förvåna. Att använda SD som slagträ gynnar bara SD. I övrigt borde du kanske vidga dina vyer i ämnet: http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/25/s-och-sd-r-samma-andas-barn

 

Om det är den sortens artiklar du tycker höjer nivån så är jag den förste att beklaga dig...
Man kunde ju förvänta sig mer av folk som är anställda på centerns riksdagskansli tycker man.
Jag har fortfarande inte sett era kommentarer på vad ERA partikamrater sagt och tyckt om filmen och Jonas Pettersson.
Är det så jobbigt?

 

Va f-n Calle, har du öppnat dagis för blöjliberaler från stureplan här?
Kul med Jonas video, eller snarare effekten den fick, att Ankersjö och Johan som nästan haft en lite seriös framtoning nu tappar masken totalt och visar hur löjliga de är!