Nu vänder det i byggbranschen. Eller...?


Nu verkar det ha lossnat i byggsvängen. Orderböckerna är fulla, bodarna bokas och man skriker efter utbildat folk. Heter det.
Men är det verkligen så? Eller menar man egentligen att "nu kommer byggföretagen importera utländska byggjobbare som är antingen a) anställda av bemanningsföretag som skattar på Irland eller b) som har en F-skattsedel som påstås göra dem till egna företagare."?
I min bekantskapskrets har det knappast rört sig.
Kompisar som är småföretagare svär över utländska firmor som snor åt sig ROT-jobben, kompisar som lämnat byggbranschen temporärt för att slippa stämpla ser inte att det väller ut platsannonser. Det vi ser är att ett antal större infrastrukturprojekt ska sättas igång. Och en och annan arena. Om vilket vi återkommer.
Det tar nämligen lång tid att få igång saker som Nya Karolinska eller Norra Stationsområdet i Stockholm - under säkert ett år kommer man att förbereda; bygga transportvägar, gjuta kranfundament, ordna vatten och avlopp. Bostadssidan ska vi bara inte prata om - den magnifika ökning av bostadsbyggandet som borgarna är så stolta över är naturligtvis en bluff. I synnerhet som det som framförallt efterfrågas är hyresrätter, och det som byggs till största delen är villor, radhus och bostadsrätter. Idag går det nästan 70 sökande på varje ledig lägenhet i regionen.
I somras levererades en rapport om hur infrastrukturbyggena såldes ut till utländska företag (fast alldeles väldigt ofta med svenska huvudägare, kan man tänka sig) som fick på tok för lite spridning. Nån stjärna tyckte väl man skulle få åka på karnevalen i Almedalen och presentera den, och där försvann den ytterst effektivt. Jag har skrivit om det tidigare, och rapporten hittar ni här
Kära byggarbröder och byggarsystrar - jag hoppas innerligt att jag har fel. Men ju längre jag ser desto fler utlandsregistrerade firmabilar ser jag på villauppfarterna, desto mer jag lyssnar, desto fler språk jag inte talar hör jag i bodarna (jo, det är korrekt hel mening...). Och jag ser arbetsmiljö och villkor jag inte tycker om.
Nu rör det infrastruktur - tunnlar, broar, järnvägar. I morgon kommer det vara bostäder, var så säkra. Och det handlar inte bara om oss som är med i facket - det här är en överlevnadsfråga för alla dessa tusentals småföretagare som lever på privatpersoner, på enstaka inhopp på större byggen. Vem för deras talan? Vet de ens om det? Och vad säger Maud? Att Svenska Arbetsgivarföreningen skulle bry sig om dessa allra minsta är nog att hoppas för mycket.


Bilden? Genomslagsfest i Norra Länken

5 kommentarer:

Så då borde man lägga ner ROT omedelbart så inte skattepengarna sipprar ut till utländska byggjobbare...

Eller hur ?

 

Jag bor mitt på Södermalm, och i min direkta närhet pågår det tre mindre byggjobb: Två fasadrenoveringar och en balkongkomplettering. Inte på någon av arbetsplatserna snackas det svenska, har jag kunnat konstatera under mina promenader.
Det har verkligen skett en förändring, och den har skett snabbt.

 

Nej, ROT behövs. Men ska det ge en volym som ger genomslag i branschen, och som ger bestående effekter ska det vidgas till alla boendetyper. Just nu är det en present till alliansens kärnväljare, och ett nyare och effektivare sätt att tvätta svarta pengar.
För övrigt sipprar det är det ganska lite som går till de utländska byggjobbarna - det mesta stannat hos de utländska företag som fått en konkurrensfördel tack vare en reaktionär EU-domstol

 

En fråga till dig Calle angående detta "utvidgade" ROT-avdrag... skall det gälla privatpersoner i hyresrätt eller hyresvärden?

Om det skall gälla hyresvärden... har inte de redan avdragsrätt för renoveringar?

 

http://www.dn.se/ekonomi/brist-pa-folk-hotar-bygglyftet-1.1166705
"Det är brist på erfarna byggnadsarbetare och på arbetsledare"
Dags att skrota ROT verkar det som !