Om man är tillräckligt korkad blir man tydligen chefredaktör

Det finns en borgerlig blaska som heter Neo. Hyfsat snygg, trist innehåll och förutsägbar. En sån där tidning som lägger för mycket tid och energi på layout (spark åt Arena). Jag läser den emellanåt med förstrött intresse. Den befolkas av den där sortens borgare som sörjer att "moderaterna inte är moderater" och att Sveriges riksdag befolkas av sju socialdemokratiska partier. Liknande grejor, ja, ni vet - mycket PR-folk och svårmodiga filosofer med misslyckade ekonomistudier bakom sig.

Idag har dess chefredaktör Sofia Nerbrand med all nödvändighet visat att högre studier uppenbarligen inte kopplas med automatik till vare sig vettiga slutsatser eller sunt förnuft. På allmän plats (SvD) bevisar hon sin okunskap om hur smusselsamhället fungerar genom att hävda att svartjobbandet skulle ha med skattetrycket att göra.
Eftersom jag haft anledning att intressera mig för ämnet nöjer jag mig med att konstatera att länder med högt skattetryck och utbyggd offentlig sektor har mindre av både korruption och informell sektor än länder med lågt skattetryck.
Vilket det känns en smula pinsamt att behöva påpeka, men det kanske kan vara bra för nyliberalerna att bli ertappade utan kläder ibland. Eller ofta

0 kommentarer: