Vilka karlar vill se Paolo Roberto laga mat???


Det har utkommit en ny tidning om Mat. Food Magazine. Den ska rikta sig till män. Manlig mat. Inriktningen är öl, grabbig mat och tonen känns väl en smula...ålderstigen så att säga. Men det kan säkert bära sig - en tidning för de gossar som tidigare köpt Moore eller Slitz. De där som måste anglifiera namnet för att låta lite balla... Men mellan raderna kan man ana en viss misstänksamhet i texten från Dagens Media.
Jag är intresserad av mat och matlagning - har säkert en hyllmeter kokböcker. Familjen stönar över ytterligare fynd som bärs hem med avsikten att katalogiseras men som ändå bara hamnar överst i ska-läsa-högen, Och jodå, jag lagar maten i det här huset.
Naturligtvis finns det en skillnad på hur man ser på matlagning mellan män och kvinnor. Det finns t o m folk som forskar i ämnet (vilket jag tycker är bra och intressant). Just därför är mina egna upplevelser av manlig matlagning förmodligen rätt ovetenskapliga, på samma vis som mina egna erfarenheter av kvinnliga poliser, banktjänstemän eller egyptiska taxichaufförer (till exempel) inte alls lämpade som statistiskt underlag.
Men de allra sämsta och värsta måltider jag ätit i mina dar har alla tillagats av män. Detta inkluderar fiskpinnar i brödrost, ostbågsgratinerad fisk, vidbrända kokta ägg (jodå!), och en beryktad fransk nötkötts- och vitlöksgryta, fast på falukorv och med kryddnelikor. För att inte tala om totalt oätlig mat serverad ur kokvagn, och försvarets nödproviant.
Jag tycker det är viktigt att män kan laga mat, men det är med män och matlagning som med bortskämda barn. Det är sällan barnens fel att de är bortskämda, och vem är det som invaggat mannen i uppfattningen att han inte behöver - för det är naturligtvis det saken handlar om - laga mat?
Fortfarande helt utan vetenskaplig grund vill jag påstå att det är hans morsa. Som lagat hans mat, bäddat hans säng och strykit hans byxor.
Det är ju så att OM man måste laga maten man ska äta, kan man ju lika gärna laga god mat. Det finns ingen direkt charm i vidbränd mat, eller råa delar i köttbiten. Vi män är faktiskt inte med automatik självplågare (fast emellanåt kan man ju fundera på den saken också..) För säkerhets skull vill jag berätta att ketchup inte alls räddar all mat.
Dessutom finns det all anledning att diskutera den moderne mannens delaktighet i hushållsarbetet. Nyare forskning visar med förfärande tydlighet att det inte hänt så mycket som man önskar. Det finns fortfarande en femtiotalsmässig uppdelning av hushållssysslorna mellan makarna. Och att skattereduktionen för de hushållsnära tjänsterna hjälper till att cementera detta, istället för att bli den utlovade avlastningen.
Detta innebär - mycket vanligt - att han tar hand om bilen och huset, medan hon tar hand om tvätt, barn, städning och matlagning. Och det tycker mycket oftare än Han än Hon är ett prydligt exempel på jämställdhet.
Skillnaden är att många killar faktiskt, för sitt höga nöjes skull, kan skita ner sig i motorrummet på sin lediga tid, medan tjejerna förmodligen önskade tvätthögen dit pepparn växte, om de fick välja...
Vill man få killar intresserade av matlagning måste man ta itu med det tidigare - och framförallt ska man ju inte sätta Paolo Roberto på omslaget (läs kommentarerna direkt här). Jag vet inte vilken verklighetsuppfattning man har, om man tror att Paolo är särdeles beundrad utanför de kommersiella TV-kanalerna. Men han gav ju inte upphov till några jubelrop direkt i boden när saken kom på tal...

Nä, jag skulle vilja se en riktig karl på omslaget till en mattidning. En som faktiskt lagar mat för sin överlevnads skull, och inte för att han har lust (för handen på hjärtat - det är rätt träligt att laga mat vecka ut och vecka in; det är därför jag utan särskilt dåligt samvete bjuder familjen på lokal under helgerna. Då slipper jag både lagandet och diskandet).

Jag är tveksam till om Food Magazine kommer få fler män att laga mat. Och inte kommer de att få Slitz- eller Mooreläsarna att laga mat heller - men deras mammor har säkert mer att tala med sina söner om än deras matlagande


Bilden föreställer Werner och Werner, som också var män som lagade mat. Fast helst med selleri..

0 kommentarer: