Fuskbyggare och fuskbyggande


Jag fastnade framför Fuskbyggarna igår. Ett litet program där man ska ta itu med fusket inom byggbranschen. Vilket innebar att man exponerade en naiv familj som vill få sitt drömhus byggt av en lindrigt sagt oseriös entreprenör.
Jag vill inte ens kalla honom hantverkare, och jag känner mig inte ett dugg besläktad med honom. Inte heller med de som jobbat på den stackars familjens drömhus och spolat ner deras sparpengar i avloppet.
Det var tragiskt, det var pinsamt och det är väl jättebra att även Tv4 gör konumentinriktade program (på tiden!!!!) men det hade inte särskilt mycket med byggfusk att göra. Mina byggarbröder Sync och Byggblasket kommer ha andra synpunkter. Själv undrar jag ju varför man sätter Martin Timell att chatta ensam med allmänheten, om frågor som ligger vida över hans kompetens. Han vet till exempel uppenbarligen ingenting om ID06.....
För inte var det yrkesmännen som hade gått loss i huset som visades upp i Fuskbyggarna. Yrkesmännen var de som kom dit och färdigställde till beboeligt skick - grabbarna från BTH!

Med tanke på att dagen kommer att ägnas åt riksdagsbeslutet om Lavaldomen och konflikträtten, måste jag bara återkomma till en av Fridéns käpphästar: Det är utbildnng som är framtiden.
Morgondagens - ja, och för all del dagens byggare också - måste vara så duktiga och välutbildade att vi kan konkurrera bort lönedumparna. För ni kan vara alldeles övertygade om att de som byggde familjen inte tjänade avtalsenliga pengar, och att de jobbade utan kollektivavtal.
Och då finns det all anledning att branschen börjar ställa krav på byggutbildningarna, som fortfarande lär ut saker som man gjorde på sextiotalet - det finns lärlingar som inte sett en gipsskiva innan de går ut på praktik, inte satt en utfackningsvägg, inte hört talas om filigran, eller lyft i ytterdörrar eller fönster.
Och det är precis vad de kommer få pyssla med ute på bygget, tro mig. Skulle det nån enstaka gång dyka upp några rejäla träjobb kommer gamlingarna att köa för att få ta hand om det. Inte släpper man det till lärlingen - iväg till dina jävla gipsväggar!! Marsch!!!

Överhuvudtaget funderar man ju på varför folk inte ringer till facket när de ska ta referenser på olika företag - jag kan lova att de flesta av bus-firmorna är väl kända. Om ett företag eller entreprenör är inblandad i tvister om löner, eller om han har skatteskulder så kan man förmoda att han inte är seriös.
Seriösa firmor har avtal. Visst, det finns en och annan oseriös som slinker emellan och lyckas skaffa sig avtal, men det är ett fåtal, och de varar sällan länge.
För byggfusket är inte just att arga privatkunder blir blåsta på ett burspråk, även om det kan vara det också. Byggfusk är när enorma pengar försvinner i svarta hål i byggprocessen, och kommer att kosta hyresgäster eller köpare onödiga pengar i många år framåt. Billighetslösningar, snabba vinster, oprövade material, taskig arbetsmiljö - allt detta leder fram till hus med tveksam standard. Som dessutom allt som oftast innehåller just den sortens hafsverk och okunskap som Fuskbyggarna pekade på.
Vi måste ju slå vakt om de seriösa företagen. Men så länge folk vägrar inse att det finns ett samband mellan prisnivå och hur resultatet blir, så kommer Fuskbyggarna finnas kvar.


Bilden? Hmmmm....hur tänkte de där? Den som vill kan få skriva och gissa varför det blev sådär...

5 kommentarer:

Lysande Calle!

 

Kloka tankar och bra rutet. Att få folk att förstå att kunskap är makt. Att utan kunskap kan man inte göra rätt. Om man inte gör rätt så får folk lida, antingen man bor i undermåliga hus, konstruktioner som inte håller alla med katastrofala följder. Det är inte ok att fuska sig igenom något så viktigt som utbildning och ett arbete som genererar något om folk ska bo i eller röra sig i.

 

Ja vi vet faktiskt inte hur mycket fuskbygge det är det framgick inte i programmet.Vad jag kan förstå så är det snarare mycket slarv och oaktsamhet som har varit på det aktuella bygget, exempel att dom inte lagt taket tillräckligt snabbt för att skydda allt.

Viken idiot som hällst begriper att dom som va dragna genom fönster och en ventil va provisoriska kan jag tänka mig så att dom skulle ha fungerande vatten och avlopp.
Och jag undrar hur man kan utala sig i tv att man inte får putsa en fasad utan luft spalt det kan jag inte förstå.

Jag vi vara väldigt tydlig med att jag absolut inte försvarar denna totalt oseriösa skojare .

Men jag måste säga att det största ansvaret ligger hos denna familj ,
man betalar inte ut dessa belopp gång på gång.

Och till slut den största skojaren Martin Timmel en person som har bidragit till så mycket vatten skader och andra skader på grund av sina tv program ja det fins inga ord.

 

"folk vägrar inse att det finns ett samband mellan prisnivå och hur resultatet blir"
Folk i allmänhet VET att det finns ett sådant samband men när det kommer till kritan är det girigheten som tar besluten.

Det gäller ju också alltför många proffs-beställare - men inte alla!

Att köpa den billigaste skiten kan väl antas vara ett medvetet beslut! Ett beslut att ta konsekvenserna av.

Det som förbryllar mig är egentligen alla de gånger kunden faktiskt betalar ett högt pris (ofta till ett större etablerat byggföretag eller småhusföretag!) men inte får bättre standard för det - ibland inte ens bättre än de hade fått av vilken småskutt som helst!

Det är där vårt byggare-ansvar ligger - att reda ut varför det blir så! Byggblasket vet redan varför - men det kommer att ta tid innan den "sanningen smälter in" i hela branschen - en vem f-n ar bråttom haha :)

PS. Tack för den fina sammanfattningen/definitionen av byggfusk :)

 

Byggblasket: Girighet? Nej, knappast. Det är dyrt att bygga, det är dyrt att förverkliga drömmar om ett tryggt hem. Hårt slit ligger bakom och då måste man ha förståelse för att folk som inte byggt förr vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Att det sedan saknas kunskapen att förstå vad det är man får är högst olyckligt.

Kalla det inte för girighet.

Däremot kan jag förundras över hur motvilliga gemene man är att be om hjälp. Ringa kommunen och berätta vilket elände man hamnat i. Säga som det är och räcka ut en hand. Innan det är för sent. Allra helst innan man ens börjar. Visst det kostar ett par tusenlappar att anlita en byggprojektledare men det är det värt. Fråga, fråga, fråga och ifrågasätt är mitt råd. Och bygg för allt tömmarna håller.