Gissa vilka som förlorar mest på vinterkaoset?


Egentligen en onödig fråga. Kommer man en timme för sent till sitt jobb som lokalvårdare, vaktmästare eller barnskötare så är man en timme fattigare i lönekuvertet. Så jävla enkelt är det.
Det är därför den smått lättsinniga hanteringen av vinterns snöelände i trafiken gör mig så förbannad. Vi är fortfarande alldeles förtvivlat många som inte kan sköta våra jobb hemifrån - att bygga hus via telefon är fortfarande rätt opraktiskt, och förlossningar eller kassaarbete gör sig trots allt bäst om man är på plats.

Flextid är också en sån där grej som är hopplöst outvecklat - i synnerhet för LO-folk. Kranföraren jag träffade häromveckan på tåget påpekade bistert att om han inte kom till jobbet drabbade det inte bara hans lönekuvert - hela bygget stod still. Punkt slut.
En mig närstående kvinna har tappat två hela dagar i lön, bara för att tågen inte går. Och sen går inte tunnelbanan heller, för att jämna ut det hela. De samlade kostnaderna för alla dessa förseningar är helt hysteriska - men fortfarande satsar man inte tillräckligt på vinterhållningen, istället precis tvärtom - Sverige satsar mindre på vinterunderhållet än andra länder med liknande klimat. Om jag säger att Sverige är ett land som också sålt ut det mesta av underhållet till fria företagare kan ni säkert gissa varför det är mindre...
Det mest idiotiska är att ingen vill prata om politiskt ansvar - eller hur det ska bli nästa år. Om man tror att det här var en sällsynt vargavinter och planerar därefter tror man fel - att man gjort sig av med resurser och personal inom spårtrafiken liknar mest att lägga ner brandförsvaret bara för att det inte brunnit på ett tag.
Istället slänger man sig i bilen, för tågen kan man bara inte lita på. Jag är less på att tillbringa tre timmar om dagen på tåget, när det brukar räcka med fyrtiofem minuter. Ännu mer less är jag på att höra innerstadsvänner gnälla om att de minsann satt fast på Skanstullsbron i åtta minuter. DET är ingen försening - femtioåtta minuter mellan Sumpan och Spånga är det.
Jag kommer att få en grandios gåva av SL - mitt nästa periodkort kommer vara subventionerat med 160 spänn. Undrar om jag ska skicka mitt nästa lönebesked till Christer Wennerholm och be honom täcka upp resten av förlusten...

Måste ju också lägga till Marie Demkers artikel i Svenskan som jag precis blivit uppmärksammad på - med kontentan att järnvägen är statens ansvar, och kommer aldrig vara en angelägenhet för marknaden


Bilden? En helt vanlig morgon på väg till jobbet...

1 kommentarer:

Bra rutet - jag vidhåller det förslag som jag skickade till Peter på Lugna favoriter att vi som har förlorat en massa i tid ska skicka det som en faktura till ansvarig minister... om inte annat kanske det kan täcka upp för några som går ut o skottar spåren

Charlotte