Efter att Arbetsmiljöverket varit på besök fick vi upp ett HAKI-trapptorn, för att ha fler än en evakueringsväg om det börjar brinna i kåken. Tills nu har det ju bara varit att smörja in sig med grillolja och invänta välstekt, men nu finns det en alternativväg.
Den är förankrad i väggen, och vi har förstärkt den med fler bommar och sparkbräder
Dessutom måste den kläs in. I och med att vi gör det enklare för oss själva att ta oss upp så gör vi det också enklare för andra att ta sig upp. Tyvärr.
Bengt brädar in en öppnad slits
Fick göra ett hastigt besök på ett tidigare tak, där vi hade den andra ventilationskonstruktionen. Och träd som fäller och sätter igen spygatterna...
Det här taket blir rena lapptäcket. Men vi har fått upp ett formskåp att låsa in grejorna i - ett absolut måste nu när trapptornet står där
Slitsen halvt igensatt. Runt om har vi fått sätta sarger för att avleda vatten. Augusti har INTE varit på vår sida hittills....
De här taken har helt olika konstruktion - det betyder att man inte riktigt vet hur det ser ut när man öppnar. Alltså blir slitsarna långa och konstiga -mängder med avväxlingar och konstiga skärningar.
Dessutom visade det sig att på den här taktypen har man gjutit in den gamla ventilationen i betong. Och att den nya naturligtvis krockar med den gamla. Då blir det till att bila...
Såna här limpor ligger det kors och tvärs över hela taket och ger ventilationsmontörerna gråa hår. Och även med en bra bilmaskin - här en Hilti 905, ett jäkla monster - tar det tid, skakar, dundrar och är arbetsamt.
Här är kanalen frambilad men det räcker inte med det. Det ska vara plant ner till valvet. Och just handhållen bilning är förknippat med risker.
Inte ens när man skär med motorkapen i den släppte det - det är gammal betong och hårt som fan
Och rörigt är det - i vanlig ordning
0 kommentarer:
Skicka en kommentar