Nu ska här talas menstruation...


Det finns ju en del ämnen som fortfarande behandlas med en viss reservation i byggbodarna - oftast genom att man skämtar om det. Så också om menstruationen - och ändå uppenbarligen ett ämne som också angår oss killar - både för att det betyder att man får gå med skyddshjälm hemma, eller för att det ställer till det i samvaron.
Därför skämtar man om det - listan över synonymer är säkert lika lång som det samlade kvittot för de hygienartiklar som kvinnorna hinner samla på sig under livet. Vi snackar inte lite pengar här, och dessutom nödvändiga pengar; det är inget man kan spara på.
Och som kille har man sällan några synpunkter. Jag vet en som en gång sa att hans tjej kanske kunde testa en annan, billigare tampong...Alltså, hur taskig tajming får man ha? Vid den tiden i månaden?
Det ställer till det på andra sätt också - det är en smula kladdigt att hålla på med, kan ge inflammationer i slidväggarna och dessutom kan man få andra problem av tamponger. Och män kan i allmänhet inihelvete för lite om sånt här. Som ensamstående pappa var man tvungen att ta ett djupt andetag innan man började läsa in sig, och man var inte så tuff när kvinnor i ens närhet berättade om hur det gick till.
Dessutom - efter att man utsatt sig för detta - var det ju naturligtvis helt omöjligt att tala med den unga kvinnan i fråga, om det hela. Hon stirrade på mig som om jag var galen och sa att det där hade hon och hennes mamma rett ut för läääänge sen.
Såpass. Hon kommer förmodligen att hata mig för att jag skriver det här...
Men vi kan inte komma ifrån att det är ett problem med humörsvängningar, med smärta, och att det faktiskt kostar en massa pengar. Så när jag nu fick ett tips - kan ni tänka er - så ska jag sprida det.
Ni killar som läser det här kan ju tipsa närstående kvinnor, och mötas av förvånade (eller skräckslagna) blickar. Ni tjejer vet säkert redan om det i varje fall. De flesta killar har säkert sluta läsa för länge sen, för så känsligt är det här. Någon borde ta reda på varför stora starka karlar blir som gelé i påkarna bara nån talar om mens. Fast det har säkert någon redan fått forskningsanslag för.

Det finns nåt som heter menskoppen. Läs om den här. Ett, som jag tycker, smart sätt att både förbättra hygien, och spara pengar på. Pengar som kanske i så fall kanske kan satsa på något medel för att motverka smärtor eller minska blödningen.



Bilden föreställer alltså en tampong. Praktiskt lagd som man är tycker man ju att det verkar vansinnigt dumt att den är vit. Varför inte röd från början? Men det är väl med samma logik som gör att alla mensskydd som det görs reklam för i TV suger upp blått vatten i alla undersökningar. För så tabu är det att prata om det.


Men inte här. Här kommer vi säkert ta upp både impotens och hemorrojder vad det lider. Men det lider inte än

7 kommentarer:

Vågat Calle, vågat! ;)

Jag har full förståelse för din dotter. Jag tror nog ni män ska hålla er ifrån sånt ni egentligen inte vet ett nå om förutom det ni tvingats läsa er till. Det går nog liksom inte att ge någon värdefull info i en pappa/dotterrelation i just det här ämnet.

Det du skriver om tampongernas nackdelar kan jag nog till viss del dementera. Kladdigt? Nej, inte om man använder Tampax. Då behöver man inte kladda ett endaste dugg. Dessutom är det helt hygieniskt då man slipper rota där man inte borde under den här perioden och på så sätt undviker irritation.

Jag kan trots att ni tydligen tycker att vi är särdeles elaka under den här perioden ändå inte tycka synd om er. För det första, det är långt ifrån alla som drabbas av några större humörsvängningar. Och om man nu som man lever med en kvinna som har vasst humör just under den här tiden vet ju vad det beror på och borde kunna stå ut den tid det varar. Men det så klart, det är sannolikt mycket mer synd om männen under den här tiden än kvinnorna som rimligen borde vara vana och sådeles tåla lite... eller hur?

Nej, jag tycker inte ett dugg synd om män och deras eventuella rädslor att prata om mens. Nu har jag aldrig levt med någon som har mens men jag tror nog att jag vågar påstå att de är betydligt mycket värre att vara den som menstruerar än den som står på sidan om. För mensen är en enda lång plåga. Äckligt, smärtsamt, olängligt, krångligt, hämmande, onödigt, utmattande. Listan kan göras lång. Skit rakt igenom kan man säga.

Nu till den där menskoppsgrejen. Nja jag vette sjutton jag. Hur äckligt och kladdigt är inte det då? Okej då den ska in men den ska ju ut också och dessutom tömmas och rengöras. Var gör man det liksom. Eller tömningen är väl en sak, det funkar väl i toan men rengöringen? Hur fräscht är det då? Ska man spola den i handfatet? Nej, min spontana tanke är. ÄCKLIGT!

 

Ensamstående pappor måste lära sig saker om kvinnor som de kanske inte har lust att lära sig. Men man måste. På samma sätt är det långt fler ensamstånde mammor som måste lära sig saker om unga män, än de kanske egentligen vill.

Jag tycker inte synd om oss - men det är bra att man ändå är medveten om vad humörsvängningarna beror på. I synnerhet om det finns andra familjemedlemmar som drabbas - typ ohängda småsyskon och annat.
Jag har inga problem med det här själv, men att döma av bodsnacket så är det andra som har det. Alltså kommer ämnet upp här.

 

Nja jag håller nog inte med dig om att ensamstående kvinnor/män måste lära sig vissa saker. Varför?

En del saker kanske en kvinlig/manlig vän till familjen eller kanske en annan släkting ta hand om. Jag kan tom se det som en fördel. I alla fall i mensfrågan.

Men å andra sidan. Jag är varken ensamstående eller förälder så jag har ingen egentlig erfarenhet. Tycker gör jag ändå.

 

Du ska inte tro att det bara är i bodarna man har svårt att prata om mens utan fniss eller omskrivningar. Även på kvinnliga arbetsplatser kan detta ämne vara nog så tabubelagt därav alla konstiga omskrivningar som t ex lingonvecka.Tyvärr gäller det även yngre kvinnor.

Menskopp - kan bara hålla med Viktoria - det om något verkar väl vara både kladdigt och äckligt!!

Vad gäller pengar brukar jag jämföra det med all rakgel och alla rakhyvlar jag som ensamstående mamma släpar hem, det är minsann inte billigt.

En stjärna till dig som vågar och vill veta!

 

Jag har fått tipset från en tjejkompis, som inte alls tycker som ni. Och det verkar ju funka rätt bra, med tanke på att tjejen bakom sajten utsätts för hårt tryck av Libresse och OB för att lägga av.
Rakhyvlar är ingen stor kostnad jämfört med tamponger, bindor, trosskydd etc

 

Bra skrivet! Jag är lite av den uppfattningen att det inte spelar så stor roll vad man skriver, så länge det är vettigt, när det handlar om mens. Avdramatisering is the shit!

Nu till det viktiga: Menskopp är suveränt! Jag har haft min i över tre år och är stört nöjd. Och inte är det nämnvärt mycket kladdigare än tampong, tycker jag. Man sparar pengar, man sparar miljön och det bästa av allt, man behöver inte tänka på att man har mens!

Om det finns någon läsare, eller kanske rent av du Calle (till dottern då), som vill ha chansen att vinna en menskopp så kan ni slinka in till mig och tävla (avslutas på söndag kväll). Välkomna!

 

Jag har hört att menskopp funkar utmärkt av alla som jag vet har testat. Själv har jag inte kommit till skott än.


Dessutom är det väldigt individuellt med mens så det är svårt att "läsa sig till". Min farsa vet tillexempel att jag får något som liknar förlossningsvärkar och ibland svimmar under min mens. Inget konstigt eller pinsamt att snacka om och verkligen inget som jag skulle kunna dölja även om jag så ville..

Bra av dig som pappa att avdramatisera det. Det borde fler pappor göra oavsett om de är ensamstående elle ej! Varför skall kvinnor skämmas över något som egentligen är ett sundhetstecken??