Nyårslöften


Jag gillar egentligen inte sånt. Har man dålig karaktär ska man njuta av den, utan att resten av världen behöver veta om det. Men man kan ju alltid få karaktären att verka bättre än den är, och ta lite billiga poänger.
För att travestera Hr Ehrenmark - vad är det för poäng att lova att inte äta leverstuvning under 2011? När man som jag verkligen inte kommer äta det - den sortens ätande slutade jag med när jag blev gammal nog att försvara mig. För folk i min närhet, som vet att man kan ställa fram trafikdödat och jag skulle äta, är det kanske en gåta, men just lever i alla dess former har aldrig smakat särskilt bra. Alltså skulle det vara fegt att lova det.
Inte tänker jag riskera livet mer än nödvändigt heller - inte fallskärm, inte bungy, inte dansa med vargar eller vitahajar. Jag är fullt tillfreds med korkeken numera. Och vill man verkligen riskera livet tycker jag det är lite fegt att klättra upp på nåt högt berg och sedan bli räddad av helikoptrar till miljonkostnad - vill ni verkligen uppleva dödslängtan kan ni väl klä er i amerikanska flaggan, bränna lite heliga skrifter och därefter springa nakna genom Waziristan nattetid. Det skulle kanske imponera lite.
Alltså kommer jag inte lova att fortsätta vara republikan, träningsfanatiker, sträckläsare och byggnadsarbetare. Inte heller att fortsätta vara uppkäftig eller undvika att bli stämd.

Själv ska jag under 2011: raka av mig allt hår en gång till, sätta ihop ett sämre rockband igen och spela offentligt, inte tatuera mig (kommer behöva hjälp där), bli bättre på att a) ge beröm, b) bättre på att ta kritik, c) inte ta åt mig av oväsentligheter, d) säga "NEJ" lite oftare

Dessutom ska jag avveckla i vart fall ett beroende, skaffa ett nytt, bygga nytt kök och bli bättre på att be om hjälp (med hemelektroniken i varje fall innan Arvtagarna inser att det faktiskt behövs minst nån med fungerande finmotorik i varje residens).
Till råga på allt ska jag i slutet av 2011 ha trimmat bort en del av kroppsmassan. Inte främst för att det ska se bra ut - blir det så är det en bonus! - utan för att knäna behöver det. Jag kanske till och med börjar springa, men se det är en högoddsare.

Det finns över hundra påbörjade texter i den mentala byrålådan. Det vore kul om i varje fall nån blev mer än bara femtio sidor. Och jag SKA lära mig dansa bättre styrdans! I min ålder är det något som bara ska finnas i arsenalen.
Jag lovar också att i fortsättningen bara säga "nedrans!" när jag gör mig illa. Hör redan gapskrattet från arbetskamraterna...men pröva måste man.

Sen lämnar jag fältet öppet för förslag.

Jag tänker inte göra någon årsöversikt - 2010 var ett skitår, och det finns andra som gör det så mycket bättre.

2011 kommer bli bättre, för det vore ju hemskt om inte alla nya år skulle bli ännu bättre än de föregående.

Gott nytt år på er!

1 kommentarer:

Lycka till med det du bestämt dig att göra, hoppas att det här året blir bättre både för dig och mig!