Fri uppkoppling överallt!


Har precis bestämt mig för att kräva fri tillgång till nätet överallt. Jag verkligen avskyr att se låsta nätverk precis överallt där jag packar upp min dator. Demokrati kräver information och kommunikation, och man måste inte vara Merlin för att begripa att allt fler kommer vilja vara uppkopplade.
I mitt eget döende förortscentrum skulle det vara en hit. Fram med gratis uppkoppling kära pengakåta fastighetsjävlabolag, så ska ni se att de där fiken fylls med folk som vill kunna slå på den bärbara eller iPaden. Och samma sak borde gälla överallt - varför ska vår väg till demokrati kosta en massa stålar, där operatörerna är de som ska bestämma hur mycket eller hur ofta man vill yttra sig?
För övrigt kan jag meddela att den bästa ungdomverksamheten i centrala Jakobsberg efter kl 17 är Waynes Coffee. Och jag är rätt less på gamlingar - my age! - som fortfarande tjatar om fritidsgårdar för 17-åringar. I synnerhet när de morrar om vuxennärvaro och social kontroll - vafan är det med folk?
Jag garvade lite när jag hörde en välmenande kristdemokrat helt plötsligt började tala om langning till ungdomar utanför Waynes. Och menade tobak. Right. Och visst vore det konstigt om kidzen helt plötsligt skulle bli lydiga och ordentliga, bara för att deras lekande morsor och farsor vill det. Nå, min bistra erfarenhet är att tonåringarna vill ha privatliv, och att vi vuxna lägger oss i långt mer än vi själva velat att våra farsor och morsor skulle göra.
Det är också en orsak till att vi ska ha gratis uppkoppling - så det uppväxande släktet får vara ifred.



Bilden? Modern kommunkation....

1 kommentarer:

Kolla http://www.fon.com/
Det är en ganska kul idé. Bara de fick igång IPv6 ;-)