Jag och Botrygg version 2.0


Läget är som följer:
I måndags fick jag en kopia av den stämningsansökan som Botrygg sagt att de skulle lämna in. Med den följde ett kort mejl som jag klistrade in i den här posten. På detta svarade jag enligt följande:


Från: Calle Fridén [mailto:callefriden@hotmail.com]
Skickat: den 20 december 2010 20:11
Till: Kerstin Warvsten
Ämne: RE: Ang Ditt inlägg om Botrygg

Du är självklart medveten om att jag kan komma publicera detta på bloggen.

Mvh

Calle Fridén

Utsikt Från Ett Tak - Byggjobbarblogg
min blogg http://utsiktfranetttak.blogspot.com/




Hej!

Jag tar Ditt svar som ett nej. Vi kommer idag att skicka in en stämningsansökan mot Dig avseende förtal.

Med vänlig hälsning

Botrygg Fastigheter HB

Kerstin Warvsten

Tel 013-474 57 06

Och sen har jag inte hört mer. Vad jag vet är ingen stämningsansökan inlämnad, men eftersom den i såna fall ska ställas till rättsmyndigheten där bolaget är skrivet, dvs Linköping, är det väl inte omöjligt att de gjort fel. Där också.

Jag måste tacka för allt stöd jag fått - det här rörde upp en del kan jag säga. Helt plötsligt var mitt namn och Botrygg de mest sökta på knuff.se, och från att ha varit en blogg med ett par hundra besökare om dagen blev det ETT PAR TUSEN! Och stödet kommer från alla politiska håll kan vara värt att betona; det här kom att handla om vad man får tycka. Jag kan ju också se att här har varit folk från alla stora byggbolag och från väldigt många fastighetsbolag och andra aktörer på bostadsmarknaden.

Det var förmodligen inte det Botrygg hade tänkt sig.

Åtminstone tio jurister har hört av sig, både på bloggen och privat. Jag vill dock betona att jag inte primärt varit ute efter Botrygg annat än när det gäller arbetsmiljön (fast nu är det ärligt talat mer personligt!), även om det dykt upp förslag om att lämna in en egen stämning mot dem, för falsk anklagelse. För tillfället får det dock vänta.
Däremot finns det all anledning att återkomma till VAD man kan skriva, vad man får säga och hur man får yttra sig. Att bli stämd är inte farligt. Det är när man slutar tycka saker som det blir farligt.

8 kommentarer:

Jag håller med dig om att det är när man slutar att tycka som det blir farligt. Alla har rätt till sin åsikt och som du skriver så har vi Yttrandefrihet i detta landet. Det du skriver om detta företaget skriver du är baserat på det som media har skrivit. Du har dina åsikter om det - vilket jag inte ser något fel i. Som sagt - alla har rätt till sin åsikt! Stå på dej. Mvh Cim

 

Håller också med! När censur går så långt att man börjar självcensurera sig det är då det öppnar upp för riktigt otrevliga samhällen...

"jag måste sluta läsa min japanska manga för annars kan staten straffa mig för att vara pedofil".
"Jag måste sluta blogga för annars lämnar inte BoTrygg mig ifred".

...är två exempel hur självcensur kan se ut och som inte är helt tagna ur luften.

Kämpa på!

 

Jag önskar dig all framgång i detta fall och det bör du också få. Däremot blev jag rädd i somras när en sverigedemokrat fälldes för förtal efter att någon skrivit negativt/lögnaktigt om en sosse i en kommentar till sverigedemokratens blogg, han kunde fällas eftersom han hade en moderatorfunktion och godkände alla kommentarer innan de publicerades, därför kunde han hållas ansvarig för vad som skrevs.

 

Yttrandefriheten gäller endast staten gentemot individen och kan därför inte hänvisas till i detta fallet. Dessutom har man inte rätt att misskreditera någon även om uppgifterna är sanna om inte man har skäliga grunder. Vad gäller misskreditering av företag tex BoTrygg har jag ingen koll på. Jag är inte jurist.

Lycka till!

 

Du har mitt stöd!

/Produktionschef som tar seriöst på arbetsmiljö, trots avsaknad av egen personal.

 

Stöder dig 100 procent i denna sak.
Botryggs agerande är, förutom helt omoraliskt och i strid mot yttrandefriheten, så bottenlöst korkat att ingen PR-konsult eller rådgivare skulle kunna få ordning på företaget.
Gott Nytt År, Calle!

 

En detalj,
Avsändaren Kerstin har följande signatur i sitt mejl till dig:

Med vänlig hälsning
Botrygg Fastigheter HB
Kerstin Warvsten
Tel 013-474 57 06

När jag tittar på Botryggs hemsida:
http://www.botrygg.se/om_bolaget.shtml så står det att de heter Botrygg Fastigheter AB.
Nu kan det ju vara så att de rör ihop sina företag och inte riktigt vet vem som bygger och vem som ska stämma. Stämningsansökan görs av Botrygg Fastigheter AB och Kerstin, som meddelar dig detta, jobbar i ett annat bolag, Botrygg Fastigheter HB. Eller gör hon det?

Jobba på, och gott slut på detta år!

 

Vad jag vet så kan en privatperson inte åtalas för förtal mot ett företag utan endast mot en annan privatperson så du kan nog ta det här med ett stort lugn.