Partiledarsåpan. Igen




Jahaja, den där öppna processen för att välja ny partiledare för socialdemokraterna går...sådär. I dagens Aftonblaskan kan man läsa ett litet torftigt sammandrag. Jag, som egentligen vill ha delat ledarskap och sparka det gamla gardet in i garderoben, kan bara nicka förnumstigt med huvudet.
Däremot är det litet kul att korridormyglets mästare Stig Malm är en av dem som talar för en öppen process. Det hade varit JÄVLIGT kul med det på din tid också Stig!

För övrigt kandiderar jag som ombud till socialdemokraternas extrakongress, i konkurrens med annat folk från Järfälla, Solna och Norrtälje. Vi har alla namn på valsedeln, men ingen har nån ålder, eller sysselsättning. Vilket är uselt - eller taktik? Makten brukar vara duktig på att behålla just det - makten.


Hr Andersson om saken, hr Westerholm, hr Krassman

4 kommentarer:

Jag bor i en kommun med ca 24000 invånare.
Vi har haft offentligt möte om valet. Förtroenderådet i länet har haft möte här och valberedningen var närvarande genom bl.a. Berit Andnor. Nu har följande mail sänts till alla medlemmar.
Vem vill du ha till ny partiledare?
Nu har du chansen att tycka till, kom med ditt förslag senast måndag 14 febr.
Jag var med på min första kongress när Palme valdes. Då föreslogs Gunnar Sträng av ett ombud. 350 ombud väljs nu på så sätt att alla medlemmar får valsedel och kuvert för att kryssa den man vill ha och sedan sänds förslaget in i slutet kuvert.
Jag kan inte erinra mig att något val av styrelse och ordförande varit så öppet och offentligt som detta. Kritiken på den punkten är obefogad. Däremot ska givetvis diskussionen om lämplig kandidat och vår politik intensifieras och bli allt mer konkret.

 

Nu är det ju inte själv formalian som diskuteras. Den öppna processen -trodde jag i varje fall - innebar att kandidaterna skulle diskuteras öppet. Vi är nog rätt många som har känslan av att det kommer att ligga ett klappat och klart förslag på kongressen. Och vad fan ska vi dit och göra i såna fall?
Jo, jag vet att det ska förekomma en allmänpolitisk debatt, men jag har svårt att tro att gänget som var på kongress 2009 skulle ha tänkt om 2011

 
Magnus Ekström

Erik Norelius skrev på Aftonbladet debatt den 2011-02-02 några kloka poänger i frågan!

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8502908.ab

Calle hoppas du blir vald!

Magnus Ekström.

 

Tänk om det ändå någon gång kunde vara något annat än korrupt mygel. Lika mycket som folket i Egypten längtar man här efter verklig demokrati, frihet, rättvisa, jämlikhet i ordens bästa - och inte sämsta bemärkelser. De "socialdemokrater" som endast är intresserade av att gynna sig själva och inte alls tänker på alla de som far illa av den neoliberala avregleringspolitiken som även blivit "socialdemokraternas" (läs Prime- och arenahögerns) signum, varför är det just de som räknas som "tongivande". Kjell Olof Feldt avskaffade valutarestriktionerna det banade väg för skattesmitarpolitiken, Sahlins och Lundby-Wedins ratificering av Lissabonfördraget leder till lönedumpning där lönerna tillåts sjunka i takt med inflationen precis hur mycket som helst när reglering mot index förbjuds, "förnyare" banar väg för Sveriges andra Nya Arbetarparti, där ordet 'solidaritet' hamnar på museum en gång för alla.