Sista kaffet med grabbarna, När PEAB tappade byxorna


I fredags gick jag hem. Uppsagd, avlagd. Inte bara jag utan femton andra också, enbart från arbetsplatsen i Sundbyberg. Det vore fel att säga att det var klackarna i taket. Jag har ju jobb - mer om det senare -men flera av de andra går ut i arbetslöshet. Och det är något man knappast har talat om i Stockholmsregionen, där man ser krisen som något som drabbar redan halvdöda industriorter i glesbygden.
Därför blev jag glad när Dagens Nyheter hörde av sig och ville göra ett reportage om sista fikat med grabbarna. Ett enkelt upplägg - några bilder över matbordet, lite snack om oro för framtiden, några sitter med lån och hus och barn på gång, och avsluta det med en bild när de lämnar området med väskan i handen.
Så jag hittade killar som ville vara med, och sen informerade jag platschefen. Döm om min förvåning när jag en halvtimme senare blir uppringd av arbetschefen, som förbjuder upplägget. Icke inne på området. Arbetsmiljöskäl.
Jag blir paff. Det hela handlar om killar som blir uppsagda, om en verklighet som än så länge bara krupit mot Mälardalen. Det handlar - hittills - inte om företagen. Det skulle vara en vinkling av krisen som gör den fattbar. Ett resonemang som de flesta skulel ställa upp på.
Så icke PEAB. Arbetsmiljöskäl. Och han drar en konstruerad historia om att vi då måste utbilda reportern i arbetsmiljöfrågor, utrusta med skyddsskor och hjälm och varselväst. För att ta ett par bilder inne i manskapsboden? Det är inte fråga om att gå ut på byggarbetsplatsen -samma arbetsplats där PEAB bara veckan innan vallade runt folk i högklackat och lackskor, utan en tanke på hjälm eller varselväst, men då var det ju presumtiva kunder. En helt annan sak, naturligtvis!

Istället anser man att en reporter med erfarenhet från krigszoner ska skyddas från farligheter, på en parkering och i en manskapsbod (som i och för sig är en sanitär olägenhet, men man dör inte direkt av det). Jag tycker det är ett jävla trams och säger det också. Men det räcker inte med det - arbetschefen är noga med att påpeka att om vi tar några som helst bilder på grabbarna innan arbetstidens slut kommer de att få löneavdrag. Då la vi ner det hela. Jag är inte dummare än att jag begriper att de här uppsagda killarna kommer få ett helvete om de nu ställer upp i reportaget - ett bekymmer de faktiskt kan få slippa.

Och det är nu jag börjar fundera.
Varför är det så viktigt för PEAB att dölja att de faktiskt skickar ut folk i elände? För det är ju vad det är frågan om - det är ingen dans på rosor att bli arbetslös idag, oavsett om man har en inkomstförsäkring eller inte. Om arbetslösheten blir lång minskar chansen dramatiskt att få komma tillbaka, och vidareutbildning av arbetslösa har ju regeringen förkastat. Men, precis som Danegs Nyheter idag berättar - den här krisen kommer tack vare regeringens politik att cementera och skapa nya klyftor, som i varje fall inte jag vill se.

Jag har ju haft konflikter med arbetsgivaren tidigare - jag gillar inte deras medeltida inställning till information, den är djupt otidsenlig (i senaste infobladet skev man inte ett ord om att man sagt upp folk, det var bara tummen upp och ljusa tider) och dessutom korkad. Tror man att byggjobbare kommer hålla truten tror man fel. Istället skulle ju PEAB tjäna på större öppenhet.

Men det kan ju också vara så att man är livrädd för att förknippas med ordet kris, för då går försäljningen ner. Och vad är väl ett par arbetslösa byggjobbare mot en såld lyxlägenhet? Och en större vinst. Men då kan man ju säga det istället för att dravla om orimligheter. Arbetsmiljöskäl? Pyttsan.
Det ska också bli intressant att se hur beställaren, Riksbyggen, reagerar på PEABs hantering. Riksbyggen ägs ju som bekant också av fackförbund, och Byggnads har en stor post där. Det är väl inte orimligt att fråga sig hur lämpliga PEAB är som utförare om de har den här synen på Byggnads arbetslösa medlemmar. Det är i varje fall en fråga jag kommer ställa vid nästa årsmöte i Riksbyggens lokalförening i Stockholm.

Dessutom kan ni läsa här vad Byggettan tyckte om saken.

2 kommentarer:

Att stå för sina beslut är viktigt. Att inte skygga undan, att kunna motivera och förklara. Jag kan förstå att företag säger upp anställda, jag kanske inte håller med men jag förstår.

Det ni råkat ut för förstår jag inte. Vad är den bakomliggande orsaken kan man ju undra? Vad är det som motiverar företaget att agera på det sättet?

Jag läser din fd arbetsgivares tidning. Glad män i sina hjälmar. Bilder med sol och imponerande byggen. De hade vunnit mer på att säga som det är, beklaga och förklara. Visa medmänsklighet.

"Jag har ju jobb - mer om det senare..." Grattis! Nu får du se till att berätta om det. Du vet det där med att säga A men inte B är inte poppis! ;)

 

Vilket århundrade är det du beskriver? Är det från ditt tidigare liv för 100 år sedan?

Tack, Kalle, för att du uppmärksammade oss på detta och fy fan för PEAB!

Eva