Vad sa Wanja?


Vi var ett rätt stridslystet gäng som kom till LO-borgen. Och vi hade ett jättebra möte med Wanja - rapport kommer utförligare när vi sammanställt våra uppfattningar (minns att det här var ett uppdrag vi hade så jag ska vara lite försiktig med min egen beskrivning). Ordförande Lindholm slet sig från avtalsförhandlingen för att vara med...
Ja, Wanja var medveten om att hennes och LOs agerande inte hade fallit Byggnads med flera på läppen, men det fanns också orsaker till det. Framförallt var det en regering som obstruerade - taktikspel - och mer eller mindre tvingade LO och socialdemokraterna att gå med på den tidtabell som låg (tack vare en påstått opolitisk talman som gjorde just det han inte fick av sitt uppdrag, nämligen politik).
Alternativet hade varit att framstå som beslutsfega och oansvariga - något som borgarna älskar att stoppa i halsen på alla dessa obeslutsamma marginalväljare, som vi alla måste tillfredställa numer (mer om detta i ett annat inlägg)...
Man kan naturligtvis ha åsikter om hur kongressbeslutet ufördes, och det har jag, men jag kan efter ha hört henne förstå de som gjorde övervägandet att ett blankt Nej skulle skadat oss mer än gjort nytta. Det här var ju inte ett Ja eller Nej till EU - vilket kan vara viktigt att komma ihåg.
Att sedan vi från Byggettan är lite mer vildsinta är en annan sak - det är inte alltid det som är grejen. Man kan titta på Frankrike där de eldar bildäck och tar chefer som gisslan - och vad uppnår de? Inte ett skit, faktiskt...

Däremot finns det ett pedagogiskt problem att ta itu med. Därför lovade Wanja att komma på Byggettans lagbasmöte 7de april - för att säga samma sak som hon sa till oss, rapport kommer därifrån också. Där ska hon också få berätta varför manifestationen på Mynttorget blev ett sånt fiasko.
Byggettans medlemmar kom dit i tron att det var sista möjligheten att påverka riksdagsledamöterna - Wanja var inbjuden för att tala om ett helt annat ämne, nämligen angreppet på löntagarna. Manifestationen förvandlades till ett socialdemokratiskt valmöte, vilket mer eller mindre lämnade oss i chock. Någon av de som organiserade tillställningen borde ta sig en funderare på hur man mobiliserar...

Kommer mer senare under dagen - det händer ju andra saker också. Som strejkvarsel.... Fast utan brinnande bildäck...



Byggen som kan stoppas

7 kommentarer:

Lysande inlägg.

Dan

 

Jag förstår ingenting. Är hela historien borgarnas fel och varför? Tvingade dom henne att rösta för pensionen eller att uttala sig klantigt i media? Jag tycker du skriver bra men nu förstod jag faktist inte.

/Cilia

 

Hur kan du få det till att det är någon annans fel än Wanjas egen?

Avgå Wanja du har förbrukat dit förtroende.

 

Man kan väl konstatera att regeringen spelade spelet bättre än Wanja gjorde. Enligt LO skulle man driva frågan den formella vägen - alltså inte bränna däck eller hota - och sen körde man fast där, med val mellan pest eller kolera.
Jag kommer att återkomma om hur vi ser på saken...

 

Calle jag fattar inte. Det måste väl ändå vara AMF-styrelsen som är ansvarig för de beslut som är fattade i den styrelsen.

Jag ser mest att alliansen har varit tyst i frågan om det är det du kallar att spela spelet bättre så må det vara så men känns som att slåss mot väderkvarnar. Om det är annat du syftar på måste du nog vara tydligare.

 

Okey, jag ser att jag kunde vara mer tydlig. Vårt besök hos Wanja handlade inte om AMF. Det var ett ämne vi undvek - vi hade ett uppdrag av Byggettans repskap om att framföra frågor om LOs agerande i samband med ratificeringen av Lissabonfördraget.

Därav kan jag också lära att inte alltid ta för givet att alla läser precis alla dumheter jag skriver här.

 

För övrigt är jag helt överens om att det är hela styrelsens ansvar i AMF som ska bedömas.