Man kan lita på Svenska Dagbladet


Samtidigt som jag naturligtvis tycker att Per Gudmundson är ett jävla stolpskott är det skönt att det fortfarande finns kvar den sortens moderater - de som vi kan kalla för högern. I sitt utbrott mot socialdemokratiska kvinnor i Stockholm i dagens Svenska Dagbladet - och, märk väl, det här handlar inte bara om socialdemokratiska kvinnor, utan om kvinnor - blir han precis ett sånt högerspöke som vi gillar.
Han är förutsägbar, han är lätt att bemöta och även hans allianskamrater vrider sig generat. Mer sånt. Det finns inte det minsta av Det Nya Arbetarpartiet i honom.
Det är ju nämligen jag som borde vara mest upprörd - LO-ansluten kroppsarbetare med dystra utsikter när det gäller jobb, yrkesskador och pension. Jag och mina kompisar är ju de som borde muttra om att det idag finns ett nätverk för akademikerkvinnor med god inkomst i Stockholm, som delar arbetarrörelsens värderingar. Vad ska vi med dessa till, liksom?

Nå, jag har skrivit om det här förut - tror man på idéer om alla människors lika värde och ett jämlikt samhälle så får man vara med. Sen struntar jag blankt i vad man jobbar med. Jag kan naturligtvis ha synpunkter på att det är för många högavlönade och högutbildade människor - med minst sagt kass uppfattning om lönearbete dessutom - som sitter i ledande positioner i partiet, men det är ju inte heller deras fel.
Om jag som arbetare - och vi kan ta den definitionen en annan gång - vill göra min röst hörd, så får jag väl höja den då. LO-kollektivets sjunkande grad av representanter i det socialdemokratiska partiet är faktiskt LO-kollektivets eget fel.
Självklart är Gudmundson orolig för att de här kvinnorna som kan köpa dyra handväskor - och som gör det - ska rösta åt vänster. De är nämligen också viktiga som opinionsbildare, som magneter. Vi vet att de är oroliga för kvaliteten i skolan, för de har barn där, och över kvaliteten i vården och ädreomsorgen - för de har skröpliga föräldrar, som de måste ta hand om. Jag skriver att det är de som måste göra det, för fortfarande är det kvinnor som tar hand om sina mammor och pappor. Kvaliteten är alltså en jämställdhetsfråga - och där är moderaterna kassa. Men inte ens där kommer Gudmundson få vara ifred - det börjar mullra i den moderata kratern

Det vore enklare för Gudmundson om sossarna fortfarande bestod av såna som jag - såna som tvättar sig innan de går på toaletten, som ett berömt talesätt säger - och där nätverken bestod i att vi badade bastu ihop. Utan kvinnor. I de nya nätverken behåller man kläderna på....

Det här behövs i den moderna politiken, och i synnerhet i ett parti där organisationen fortfarande ser ut som på fyrtiotalet. Det behövs fler nätverk, som kan gå in i varandra - istället för att morra om varför Sq2540sthlm inte vänder sig till sextioåriga hennafärgade kommunalarbetare, kan ju de starta sitt eget nätverk.
Gudmundson gör rätt i att vara orolig. Det här är de nya makthavarna, och de kommer inte att vara lätta att tas med.

Andra om saken: Peter Andersson, Mitt-i-steget, HBT-sossen



Visst är det snygga skor. Förste att gissa märket kan få gissa priset också..





För övrigt satsar jag hur mycket som helst på att just Gudmundson kommer vara en av de största försvararna av Reinfeldts kommande beslut - och jodå, det kommer! - att vid en valseger acceptera Sverigedemokraternas stöd

5 kommentarer:

Hehehe! Så otroligt välformulerat, Calle! Du är fantastisk :-D

 

Stadsdelsföreningar? En smula storstadsnormativt där, va?

 

Louboutin
// en av "Sex&theCity-sossarna"

 

@Calle
Jävla stopskott var ordet, bra bloggat där.

 

Bra jobbat Anonym! Kan vi få en prisuppgift också - det är alltid lika roligt att tala om vad man får betala för hantverk