Vi måste fortsätta prata om Råsunda och Nationalarenan

Precis som Johanna skriver är det viktigt att fortsätta ifrågasätta byggandet av arenorna. Och anledningen till att jag tycker i frågan beror ju på att jag tycker om AIK. Den sista tidens händelser innebär ju med största sannolikhet att den Nya Nationalarenan - där jag igår träffade grabbarna som bygger - kommer att bli en dyr historia. Hur nån kan påstå att det finns en stabil ekonomisk kalkyl är för mig en gåta.

Men förutom detta handlar det här om respekt för kultur och tradition, och hittills har borgarna i Solna visat mycket liten respekt för AIK. Och favoritlaget är en känslig sak - en av de svåraste sakerna för spioner i alla tider har varit att dölja sina idrottsliga sympatier. Eller som en grekisk motståndsman sa: man kan byta fru, religion, politisk uppfattning och bil, men man byter inte favoritlag. Och just nu visar borgarna i Solna ingen som helst respekt för AIK. Läs själva här

Eftersom Svenska Fotbollförbundet har sålt Råsunda till PEAB tyder ju det mesta på att AIK kommer att tvingas bort. Och jag menar tvingas bort - jag känner få supportrar som ser fram mot matcher på en ännu större arena, där åskådarplatserna kommer gapa ännu tommare, i matcher mot publikdragare som Gefle eller Mjällby. Oh så spännande det skulle vara med femtusen personer på Den Nya Arenan...

Visst, man kan säkert fylla upp mer i derbyn, men det förutsätter ju också att man faktiskt kan spela derbyn, och det finns ingen naturlag som bestämmer att det ska finnas många allsvenska fotbollslag i Stockholm. Verkligen inte, kan man säga lite skadeglatt. Man räknar naturligtvis med att AIK ska vara hyresgäst på Nya Nationalarenan, och betala rejält - men då måste också AIK ha intäkter.

Globen är ett exempel som förskräcker - där ekonomerna gjorde en mental kullerbytta, vilket sedan kostat skattebetalarna i Stockholm massor med pengar. Det känns ju som det finns förutsättningar för samma sak i Solna. Och glesbesökta evenemang i ett ödsligt Globen är bland det mest deprimerande man kan tänka sig. Känns det bra, ni som bor i Solna?

Jag har ju en anonym följeslagare - som påstår sig vara en riktig person men som tidigare postat från IP-adresser i kommunhuset - som postar ungefär samma inlägg överallt, där han försvarar det här. Men så är han från Göteborg också... Jag har av misstag raderat en av hans kommentarer så han får gärna posta den igen - eller höra av sig på annat sätt. Så jag tror på att han verkligen är en arbetslös knegare från Solna.

Man ska inte underskatta kraften i en arg supporter. Och just nu är AIK-arna förbannade. Vi kommer fortsätta prata om det här, lita på det



Andra om AIK, Nationalarenan, och här. För att inte tala om här





Bilden? En rörsångare som föder upp en gökunge. I överförd bemärkelse betyder det att göken tar för sig, och nån annan betalar. Som i Solna...

0 kommentarer: