Avtalsrörelse 2.0


Som ett brev på posten drog då avtalsrörelsen igång på allvar, när företrädarna för 6F idag publicerar en debattartikel i DN. Och nej, jag visste inte om att de skulle göra det - jag är definitivt ingen megafon - när jag själv skrev om just detta igår.
Eftersom nu DN är som den är kan man ju förvänta sig ett magsurt mothugg från Jonas Milton - som jag gärna slår lite på - eller från nån av de andra drängarna inom Arbetsgivarföreningen.
Men det finns en mening som jag gärna citerar, eftersom den är så bra:


"...Almega vill inte ha någon reglerad lägstalön i de centrala avtalen. Självfallet är allt detta helt oacceptabla utgångspunkter för våra medlemmar."


Eftersom jag gärna ser en smutsigare debatt, där det är främmande att sätta sig och fika med motståndaren i pausen, tycker jag det här är bra. Det handlar om att skillnaderna måste synas - för det är skillnad, och det syns åt helvete i den här nya lösningen där man sparkar folk för att sedan i nästa andetag ta tillbaka dem, men nu under ny flagga. Att arbetsgivarna sedan vill strypa våra pengar är ju inte att förvånas över.

Jobb handlar aldrig bara om lön och arbetstider - det handlar om trygghet. Om att kunna säga att man har en arbetsgivare om man vill ta ett lån, om att veta att pensionen betalas in. Man har rätt att sova gott om natten, helt enkelt.
Bilden? Beskjutningen har bara börjat...

0 kommentarer: