Fram för fler kungabröllop!!

Okey, man får tycka vad man vill om monarkin, och det gör jag också, men jag begriper också att ett prinsess-bröllop är en bra affär. Frågan är om det finns några lediga hotellrum kvar i Stockholm kring den 19 juni nästa år, eller om man kan göra sig en hacka på att hyra ut ett rum eller två?
Svensk Handel räknar med ökade intäkter på tvåochenhalv miljard, och bara bröllopsgästerna ska tydligen sprida runt trettio miljoner runt sig. (hur man nu vet det, men det finns säkert en särskild statistikbyrå som bara pysslar med kungliga bröllop, var så säkra!).
Och känner jag sluga kommunpolitiker i Stockholmstrakten rätt så kommer man också att ta i så man spräcker sig för att få del av minsta smula från detta kungliga kändisbord - kungafamiljen har på ett eller annat sätt anknytning till rätt många delar av Mälardalen, och den chansen lär ju inte förspillas. Och kan det ge jobb så må det väl vara hänt - man påminns om hur kommunisterna bryskt stuvade undan alla avsigkomna existenser i Moskva under OS 1980, vilket sedan repeterades lika brutalt i Peking 2008. I Atlanta betalade staden bussresor till okänd ort åt alkoholister och hemlösa - så världen slapp se det.

Det kanske vi kan slippa här.
För visst är det pampigt med ett rejält bröllop (nej, det sitter ingen och hotar mig med pistol just nu), med glam och glitter. En riktig brakfest ska man då inte tacka nej till.
Nu råkar ju kungen ha en del stålar, och förutom att betala för dotterns bröllop tycker jag att han kunde betala ett par bröllop till. Det har han råd med. Man kunde ordna ett lotteri och dra fem vinnare som får ett bröllop - all inclusive - betalt av kungen. Jag har i vanlig ordning inte tänkt över detaljerna, men sånt ska man inte rygga för.
Varför skulle inte det kungliga bröllopet kunna få kasta lite solsken över vanligt folk också? Det vill säga, de som egentligen betalar den monarkistiska orgien. Inte för att jag själv står i kö, men jag känner kvinnor - och jo, jag skriver medvetet kvinnor för jag känner inga karlar som satt och ritade bröllop när de var små - som gärna vill ha ett riktigt sagobröllop de också.
Så hörru kungen, sprid lite bröllopsglädje åt lite fler under 2010!

1 kommentarer:

Eventuellt behöver jag hyra ett rum omkring de dagarna, Inte för att se på prinsessbröllopet, men Kungliga Operan ger Andrea Chenier, en opera som står högt upp på önskelistan. Vad kostar rummet eller är det en förhandlingsfråga som styrs av tillgång och efterfrågan?