När proffsen har fel. Om politik på nätet.
I dagens Svd kör proffstyckarna samma sväng som tidigare - sociala medier och internet har inte haft en avgörande betydelse för valresultatet vare sig i Norge eller i USA. Piratpartiets framgångar bortförklaras med att det handlade om timing - som om timing och sociala medier skulle vara två saker som aldrig kunde förenas.
De har fel naturligtvis. Igen. I synnerhet när det gäller den yngre generationen. Och de här som yttrar sig hör inte till den generationen, hur förtvivlat de än försöker ha koll. Veta läget. Inte jag heller, men det erkänner jag.
Strax före valet satt jag i en grupp med lite bloggfolk och min idé om att vara en smula mer nätaktiv ansågs inte gångbar av alla. Det var synd, kan man säga, med facit i hand. Jag är totalt övertygad om att den som 2010 inte är lika aktiv på nätet som på gator och torg kommer att förlora.
För första gången kommer en generation rösta som aldrig varit datorlösa. Det har alltid funnits datorer i deras närhet. De kommunicerar med en simulatankapacitet som är imponerande. Och hotfull naturligtvis. För de måste övertygas och mobiliseras på sin egen planhalva - fan, de har inte ens en hemtelefon som man kan ringa på.
Och nånstans blir det den akterseglade medelålderns rangliga represesentanter som kommer att sitta under sin korkek och hoa om att framgången inte ligger i sociala medier. Frågan är då - vilka hästar satsar man på? De som haft fel tidigare, eller på de som haft rätt?
Etiketter:
Norge
,
Piratpartiet
,
Sociala Medier
,
strategi
,
Tyckare
,
Vanligt hederligt partiarbete
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Du har alldeles rätt! Vill man nå ut till ungdomarna är det www som gäller. Bara de allra mest aktiva och intresserade undomar orkar ge sig ut på något torgmöte för att lyssna på någon dammig farbror.
Det är dessutom inte bara ungdomar som läser och jämför det som finns på nätet. De rödgrönas blogg är en bra början men det behövs mer.
Självklart ska även de vanliga sätten att nå ut som t ex torgmöten och skolträffar användas men jag tror som du att man måste finnas lite här och var i cyberrymden!
Jag tror mest att de vill hålla fast vid de medier de behärskar. Makrförskjutningen kommer bli monumental, och klyftan mellan de som kan och de som inte kan kommer vara jättelik.
Man satsar på, och röstar på, den man kan identifiera sig med, och den man hör. Vi som läser SvD online får inte glömma att samma artikel läses även av dem som läser papperstidningen, och bara dem. De sitter och nickar instämmande: Internet är en fluga, bloggar har marginell betydelse om ens det och Twitter? Ha, de har minsann tittat in där och konstaterat att det antingen händer inget alls, eller att det händer för mycket, ingen hinner ändå hänga med i det.
Vi lever i en brytningstid. Det är intressant.
Skicka en kommentar