Stureplanscenterns rätt att få supa. Och skita i andra


Halkade av en outgundlig anledning in i en debatt på Facebook om alkoholens tillgänglighet. Och upptäckte att nu är det alkoholmonopolet som ska få stryk igen. Det finns ju en grupp som kallas Stureplanscentern, som kanske förtjänar en egen drapa så småningom eftersom de verkar vara nån slags uppsamlingsplats för tokhöger som blev över alldeles oavsett politiskt ursprung, och som nu är de som driver de frågor som den gamla pålitliga tokhögern drev.
Bland annat rätten att få supa skallen av sig oavsett tidpunkt, och - viktigt - också helt utan att behöva ta konsekvenserna av att spriten blir lättare att få tag i. Kort sagt, de tycker att monopolet "... inskränker våra möjligheter att på en lördagkväll på ICA matcha rätt vin till rätt köttbit."
Och det kanske det gör. Men hur viktig är den möjligheten? Egentligen?

I och för sig kommer inte Stureplanscentern att hitta några vidare viner på ICA en lördagkväll, för om man varit i länder där man kan köpa sitt middagsvin mitt i natten, så vet man att det inte är några exklusiva sorter man hittar i de affärerna. Utbudet är rätt uselt helt enkelt. Däremot brukar det finnas en massa sprit och öl, fast det kanske Stureplanscentern gillar som måltidsdryck.
Det är den lilla baksidan av deras resonemang. Den stora baksidan är naturligtvis att missbruket kommer att öka, att våldet kommer att öka, att tragedierna kommer bli flera. Det är en av de enklaste ekvationer som finns, och den stämmer fortfarande.
I länder där man kan köpa alkohol varsomhelst dör folk av alkoholskador hursomhelst. I olyckor, i vården, i hemmet, genom våld, i trafiken - alltihop alkoholrelaterat. Forskningen är helt entydig, och bevisen rent bedövande. Det är till och med sällsynt med ungdomsvåld utan inslag av alkohol.

Jag har svårt att förstå resonemanget bakom. Jag ser kopplingen mellan min frihet att få köpa alkohol närsomhelst och varsomhelst, och en ihjälslagen mamma en lördagkväll. En ihjälslagen mamma i en mångmiljonvilla i Djursholm, kan jag lägga till, eftersom alkoholvåldet inte ser klasskillnader. Varför ser inte Stureplanscentern det?
Faktum är att jag inte känner några andra än folk med alkoholproblem som skäller om att det är svårt att få tag i legal alkohol. Och att tillgängligheten ökar våldet visade ju exemplet Finland med eftertryck...

Jag har inga problem med att planera mina alkoholinköp - det kan inte folket i tokhögern heller ha. Jag kan till och med tänka mig att om nån av dem skulle sakna vin en lördagkväll till den goda middagen de ska bjuda på, så finns det säkert en vinpava att ta med hos de som är tänkta som gäster.
Så funkar det ju hos mig, om jag nu skulle vara så oförskämd att jag bjöd på spontan gourmetmiddag utan förvarning (det är inte särskilt väluppfostrat att göra det, men det kan vi återkomma till i en post om Vett&Etikett). Vinet är ett mindre problem än att få tag i en bra köttbit på lördagkvällen...
Men frågan är ju - kan vi tänka oss att avstå från delar av vår personliga bekvämlighet, för att skona andra från lidande? Jag bor i ett land där vi valt den vägen - och det är jag glad för.


Andra om alkoholen


Bilden? Baksidan av en liberal alkoholpolitik.

7 kommentarer:

Väl formulerat, jag skulle verkligen inte kunna sagt det bättre själv.

 

Instämmer!

Lite kuriosa kommentar, aldrig att de kalgar på att bankerna har än mer begränsade öppettider...

 

jo men precis... hur sannolikt är det att hitta sånt vin på ICA en lördagkvaäll, än mindre möjlighet att bli guidad av de sannolikt tillfälligt anställda skolungdomar som har fullt upp att klara av att fixa allt annat man inte hinner lära sig när man bara är tillfälligt anställd och inte jobbar så många timmar i veckan...

har bott i Helsingborg och turat en hel del till Helsingör... och fått med mig hur mycket skitvin som helst hem... och föredrog att handla sånt på bolaget till slut... det var bara alkohol med hög "APK" som inhandlades över sundet... och en å en annan dansk öl.

 

Apoteket och Systemet får gärna stanna för min del. Vissa saker tror jag liksom dig inte att man ska kunna välja när som helst eller hur som helst.

 
johanar

Och även om det hade fungerat bra i andra länder tror jag det gått annorlunda här i Sverige, med den alkoholkultur vi har.

Det känns konstigt att vara ute en fredagkväll på stan utomlands och inte känna att det finns en risk att man blir spontant påhåppad, nedslagen och/eller misshandlad. Medan här hemma hör det nästan till vardagen.

Omöjligt att inte fundera på vad nordborna egentligen har för förhållande till alkohol om man går till jobbet vid 7-tiden en lördag eller söndag, och gatorna fortfarande är fulla av gårdagens spyor, piss och krossade flaskor.

 

Är jag trög eller var är kopplingen till Stureplanscentern? Tror säkert att de flesta av stureplanscenterns medlemmar tycker att systemmonopolet är dåligt iofs, men du refererar inte till dem?

 

Som du ser är en del ord i annan färg, det betyder att de är klickbara till annan sida.
Ordet alkoholmonopolet i rad två gåt till en ledande företrädare för den där sorten