Skrämd hederlig? Skulle inte tro det...


Reklamkanalen TV4 tar ett djupt grepp i lådan med dåligt omdöme och lanserar nu en doku-såpa baserad på diverse amerikanska förebilder i nischen "skräm de jävlarna så de slutar begå brott." Det kallas scared straight, efter en ursprunglig film om saken.

Precis som Socialstyrelsen blir jag bedrövad över dessa ständiga nya rekord i snaskighet, där man mer och mer struntar i vad som kan hända efteråt. För det här är inte fråga om unga människor som blir förmedrade för att de sjunger illa, och blir lessna för det - det här är unga människor som faktiskt kan spöa skiten ur andra istället. Och som kommer göra det. Jag är tacksam för att Kriminalvården visar sin avsmak för idén.

Jag är dessutom oroad över vad det är för "behandlare" som kommer att delta. Jag ser framför mig fd kriminella som kommer få vräka sig över helsidor i kvällspressen och berätta hur elaka de var när det begav sig. Folk utan utbildning eller erfarenhet av kriminalvård, annat än som fängelsekunder.

Jag känner till en del om unga människor och kriminalitet. Att exponeras för tusnetals ögon är inte ett bra sätt att få dem att skapa ett nytt liv. Att sedan Ann-Britt Grünewald och Hassela säljer sig till detta får mig att nästan må illa.

Den respekt som jag har haft för Ann-Britt och idén bakom Hassela försvann på tre sekunder. Undrar om de bryr sig?
Bilden? Från prisonphotography.




1 kommentarer:

Jag håller verkligen med. Det är ännu mer försåtligt för det verkar ganska harmlöst när man ser det men jag tror att man förstärker de dåliga sidorna hos killarna. En fråga dock, du är förvånad över att Hassela är med, varför då? Deras pedagogik är väl ganska mycket Scared straight om jag fattat det hela rätt?