Läst sen senast


Julen är en underbar tid - boklådorna svämmar över av åtråvärda saker, och även om jag STRÄNGT förbjuden av omgivningen att köpa något - för att inte sabotera eventuella julklappar - kommer jag ändå över en och annan läsbar sak. Och sedan inbjuder ju alla dessa sovmorgnar till att puffa upp lite kuddar, förse sig med lämplig dryck, och därefter sträck- eller stafettläsa böcker.
Det ligger böcker överallt - numer finns det ett tidskriftsställ på toaletten, och det ligger alltsomoftast ett par böcker där också. Sen kan man hitta böcker i köket, på verktygslådan (min stora jobblåda) i hallen, i träningsväskan, i ytterfacket på jobbväskan, på precis alla bord i hemmet samt i de flesta fönster. Detta driver emellanåt omgivningen till ett svårförståeligt vansinne, men jag älskar det.

Mannen som kom tillbaka från de döda av Gunnar Pettersson
Vägen till Gandesa av Rolf Yrlid
Fritt Nyhavn av Jolo
Berättelser från vidderna av Anne Roux
Bröderna i Klara av Erik Asklund
Drakens Gränd av Erik Asklund
En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson
Svinalängorna av Susanna Alakoski
Praktisk retorik av Göran Hägg
Berömda män som varit i Sunne av Göran Tunström
Det fagra landet av Sten Bergman
Den tomma stolen av Jeffery Deaver
Morden i Buttle av Annika Bryn
Stäppvargen av Hermann Hesse
Western story av Charley O'Keefe
På jakt efter Vilda Västern av Harry Kullman
Lögner av Al Franken
The lawless Decade av Paul Sann
Tankar om historia av Dick Harrison
Fruset offer av Giles Blunt
Dödskänd av Ben Elton
Ärans vinter av Claes-Göran Isacson
Om en pojke av Nick Hornby
Encyclopedia of Western Gunfighters av Bill O'Neal
Bäcka-Marcus på vift av Birger Lundqvist
Unknown man #89 av Elmore Leonard
Klara var inte Paris av Jenny Westerström
De ovanliga 1 o 2 av Åke Mokvist
Gangsters av Klas Östergren
Kambyses förlorade skatt av Paul Sussman
Målvakterna av Christer Isaksson
Vållande av Scott Turow

Sen kan man ju som omtänksamma kamrater fråga sig "varför, varför, varför?" Om jag ändå det visste - för till det här kommer ju ett rent osannolikt antal tidningar, nätsajter, kokböcker, fackliga och politiska handlingar. Och givetvis böcker jag håller på med eller har glömt att jag har! Det finns de som forskat om det hela och det börjar kanske bli dags att ta tag i den biten - eller så får väl jag och Sjölander, och fler därtill, starta den där stödgruppen för oss som missbrukar bokhandlar. Ni finns därute, det vet jag - tveka inte att anmäla ditt intresse!
Vill man läsa mer om mitt missbruk kan man alltid klicka på etiketten "Litteratur".

0 kommentarer: