Upptäck Josefsson!



Hittade ytterligare en blogg som har ett fackligt perspektiv. Det är studieledige informatören på IF Metall Mattias Josefsson, som har kloka åsikter och skriver på ett sansat sätt. Hans yrkesmässiga huvudspår som informatör och skribent går igenom, vilket är sällsynt. Han hinner också ofta skriva om saker jag själv reagerat för, vilket gör att han kommer bli en återkommande källa på den här bloggen.
Överhuvudtaget saknar jag bloggar med ett arbetslivsfokus - visst är det märkligt att så många ägnar tid åt skvaller, smink och mode, men ytterst sällan ens berör HUR de drar ihop till brödfödan. Det kan säkert ha att göra med att det finns en annan typ av glamour i att skriva om glamour istället för om barn på förskolan, bussförarplatsen eller jobbet på Ericssons reskontraavdelning. Men efter att ha läst drivor av likartade bloggar, många som bara lever som en slända, funderar man ju på om inte folk överskattar sin betydelse. Själv gömmer jag mig ju bakom en fasad av att vilja låta mina barn se vad jag gör på jobbet, men jag tror inte heller att jag skriver nog bra eller intressant för att ha åsikter om precis allting. Det finns andra som är bättre på det.
Författaren Jolo, en av mina husgudar, skrev bedårande och kunnigt om i stort sett allt mellan himmel och jord. Han fick en gång av en grym och legendarisk chefredaktör uppdraget att ta en bild av nykläckta kycklingar, frambringade i en av de första äggkläckningsmaskinerna, och åka med den till den då upphöjde skådespelaren Hasse Ekman, för att be denne "säga nåt roligt..." Vilket Jolo gjorde efter vissa lama protester. Med döden i sinnet lämnade han fram bilden till den inte ens avsminkade Ekman, och bad Hr Ekman säga något klokt och vist. Vilket Ekman gjorde, för chefredaktören kände sina kändisar.
Jolos poäng var inte alls att det bara var kända människor som kunde säga kloka saker, utan att även triviala ting kunde skapa spännande och intressanta berättelser. Som en äggkläckningsmaskin.
Har ni fler tips på bloggar som behandlar arbete och vardag får ni gärna vidarebefordra dem till mig. Numer är det lite krångligare att ge kommentarer här, men jag har inte datortillgång på dagarna och blev alldeles ifrån mig när det visade sig att bloggen under en hel dag bombats med rasistiska och kränkande tillmälen. Inte för att så många läste det, men det slutade med att en klok bekant ringde upp och berättade och via telefon fick instruktioner för att kunna rensa bortt eländet. Och så vill jag inte ha det!

0 kommentarer: