Formsättning och Stefan Fölster

Det här är då fortsättningen på fredagens övningar - nu sitter formdelar uppe i taket, sammanbundna med småbitar som jag skruvat dit för att hela eländet ska hålla sig still. Just skruvarna har ingen funktion för den vidare gjutningen - det kommer ett par hundra kilon ovanpå så det måste till rejälare doningar...
Just nu är jag utan partner. Det gör att det blir lite ensammare men det betyder också att jag kan lyssna på radion. I hörsnäcka. Medan jag bökade med tvåtumfyrorna som stämpar - pressar upp - formen mot valvet kom jag att lyssna på den liten debatt mellan en skrämmande typ som heter Stefan Fölster och Handels ordförande Lars Anders Häggström. Kan säga att det behövdes lite energi och ilska där, virket var tjurigt och då blev jag också det.
Ytterligare en småform som ska göras. Inne på en mugg (toalett för utsocknes). Det betyder att avsevärda delar av golvytan är upptagen av porslinstronen, så då får man ta sig en funderare på hur det ska gå till.
Enligt Stefan Fölster, som är chefsekonom på SAF (numera Svenskt Näringsliv) berodde den höjda inflationstakten i landet på att de lågavlönade fått för stora lönelyft. Det finns många såna inom Handels
Jag har förgäves försökt hitta substantiella texter om att det enbart är de lågavlönades lönehöjningar som skapat inflationen. Det lät fint när Fölster sa att fackets krav egentligen hade gjort löneökningarna mindre. Trots att de låg inom de ramar som man kom överens om...
Lyssna själva
Under tiden snidade jag till ytterligare en form - ovan syns den lilla provisoriska passare jag använde för att få till cirklarna. Där syns också de rutor jag utgår från. Undrar om Fölster skulle klara det?
Dessutom skulle det göras en - ytterligare en! - provisorisk dörr för att hålla obehöriga borta. Hann också höra hur Häggström frågade varför inte högre tjänstemäns eller direktörers lönelyft kunde påverka inflationen. På detta svarade Fölster att det var en fråga för styrelser och aktieägare, så det hade han inga synpunkter på! Men lönelyft för underbetalda i butik, det kunde han säga massor om.
Sen blev klockan äntligen nio så jag fick äta!

4 kommentarer:

man kan undra vad mormor alva och morfar gunnar skulle tycka om sonsonen.

 

Efter att ha läst en del om paeret Myrdal är jag inte alls säker på att de skulle ha invändningar mot hans ekonomiska åsikter. Och han kan säkert vara en frisinnad och trevlig person trots att han demonstrerar ytterligt effektivt att högre utbildning inte måste utmynna i särskilt trevliga eller skarpa åsikter

 

Alva och Gunnar var kanske också barn av sin tid.

 

Trevligt att se bilder och läsa om din dag och annat! Det är alldeles för få som skriver om vad som egentligen händer på jobbet!