Talk radio,,,,



Varje morgon plockar jag på mig en walkie-talkie. Och sen sprakar den och låter under mest hela dagen - det är anrop kors och tvärs, och folk som av nån anledning ringer mig på telefon (för det händer ju) slutar aldrig förvånas över ljudnivån...
Nu är det inte de mest avancerade radioapparaterna vi har; det är därför man kan se tre byggnadsarbetare stående i ring. Och alla tre har handen för hjärtat, som om de skulle fira amerikanska flaggan. Så är det inte...
Det är rundgången man vill undvika. Vet ni inte vad rundgång är ska ni vara glada för det - det kan verkligen vara ljudet som förlamar...

Genom åren har man ju hört en del konversationer över radion, som borde ha sparats till eftervärlden. Det kan nämligen bli rätt öppenhjärtiga samtal ibland. En gång för länge sen vrålade jag åt en kranförare som var mer än lovligt långsam, och frågade om han var trött på livet. Han svarade att hans kärring kört ihjäl sig dan innan, och att han inte var så glad. Vad svarar man på sånt???
Här kommer en aktuell transkription. Jag har slingat ett jättelass med blandat virke och nu ska hela pinnhögen köras bort från huset...

CalleFridén: Okey, kranis. Du kan hissa och gå höger, och köra bort lasset till Strandpromenaden.
Kranis: Finns det nån där som kan ta emot det då?
CalleFridén: Kör ut skiten dit så får de väl ta emot det.
ParisHilton (på Strandpromenaden): Nej, för helvete. Vi vill inte ha det där gamla skiten...
Kranis: Calle säger att ni ska ta det.
ParisHilton: Nej, för helvete. Vi tar inte emot det. Ni får slänga det i nån balja på Hamnen...
Kranis: Ånä, nu kommer det. Jag ser sju timrisar som sitter i snickarverkstan och spelar kort. Nån av dom får ta emot det...
CalleFridén: De spelar säkert skitgubbe
ParisHilton: Men fan då. Jag vill inte ha det... Men fy fan vilket raggarsling. Är det Calle Fridéns jävla skit det här???
Kranis: Japp. Var vill du ha det?
ParisHilton: Jag VILL inte ha det. Bara massa skit. Orensade reglar och spräckt...nä, fy fan.
CalleFridén (stolt): Jag sparade ihop det till dig.
ParisHilton (med avsmak): Jo, jag kunde tänka mig det. Du orkade inte ta hand om det själv din late fan. Helvete, det är ju hur mycket som helst. Och bara skit...
CalleFridén (lycklig):Japp. Vi har ingen plats.
Kranis (skadeglad): Ni kan väl släppa det där framför verkstan och börja rensa...
ParisHilton: Men för helvete...och på fredag eftermiddag...

För känsliga läsare kan jag meddela att de flesta svordomarna har rensats bort. Men annars är det i stort sett ordagrant en normal radiokonversation. Jag har försökt spela in vid nåt tillfälle, och det finns en njutning i att lyssna på hur uttråkade folk kan låta när de kommenderar ett dubbellyft med massor av ton, avspärrningar och vetskapen om att om det går ner på fel plats så kan man inte lyfta...


Bilden: Grovisbasen håller för radion....

9 kommentarer:

Åh, vad länge sen det var jag fick leka com-radio. Jag är avundsjuk.

men jag hoppas du är utbildad på att slinga materialet CAlle, det där är allvarliga grejor.

Raggarsling? är det på steg-2-utbildningen?

 

Hmm mycket snack för liten uppgift...

 

Sync - självklart är jag behörig att koppla. Har t o m kursintyg på det, KopplaRättCert.
Raggarsling? Använde ni inte det på din tid?? :)

Viktoria - du skulle bara veta hur det snackas när det är ett större lyft....

 

Hos oss är vi korta, koncisa och jiddrar aldrig. Effektiva så det sprutar ur öronen på oss. Sen svär vi aldrig heller. Aldrig!

;)

Jag har förresten ett moraltantsdilemma. Kanske du har några råd? På min blogg.

Åh nej, jag har inga fördomar om byggjobbarbaracker... får väl antagligen be om ursäkt redan nu för att jag tror att du har erfarenhet (ej dock personlig...) i ämnet. Inget illa ment.

 

Hmmm.... Raggarsling fick vi inte lära oss på kursen. Ska kolla ditt intyg imorgon. Ska ta en bild på dina "raggarsling"och visa här.Snart ligger du på youtub Calle...........be aware.

 

Ja, du vet ju verkligen hur ett raggarsling ser ut, eller hur? :)

 

Viktoria, jag ska svara på din blogg. Men jag ska nog skriva ett eget inlägg också. Nyfikna kan ju gärna klicka på Viktorias blåa namn - så hamnar ni hos henne

 

"på din tid"??

passa dig killen, så gammal är jag inte, även om det kan verka så. iofs så är Viktoria kanske inte värsta moraltanten bland oss ändå...

...sen dissar hon ert snack över radion, men missar själva poängen. Det är det snacket (tjötet säger vi i GBG) som får en att överleva dagen. Den vänligt elaka jargongen är kärlek och gemenskap.

 

Sync, jag är född på 70-talets senare hälft. Vilken egenskap är utmärkande för oss 70-talister?

Eller är du för gammal för att ha koll på det? ;)