Nu är vi inte med i matchen - om lobbyister


Årets byggförhandlingar kommer att avgöras i media, och av hur parterna sköter media. Det kan man konstatera efter fredagens stora möte i Stockholm, när Byggettans lagbasar samlades med kort varsel för att uppdateras om hur förhandlingarna kring det nya huvudavtalet går.
Vi har en motpart som - ivrigt påhejad av Svenskt Näringsliv, SN i fortsättningen - gett sig fullständigt fanken på att nu ska Byggnads trängas tillbaka. Och nu nöjer man sig inte med att ta det via förhandlingsbordet - nu finns det extremt resursstarka lobbyister på arbetsgivarens sida.
Stora byggföretag låter nu reklambyrån KREAB producera företagsmaterial, som pytsas ut i bodarna, och som på ett mycket försåtligt sätt får det att låta som om Byggnads är sina medlemmars värsta fiender och att allt vore mycket bättre än det. Byggindustriers VD, Bo Antoni, har kallat det svenska kollektivavtalet inom Byggsektorn för det "sämsta avtalet i världen", vilket inte är att förvåna. Ni kan ju själva läsa hur BI beskriver förhandlingssituationen här - smart och bra beskrivet. men inte särskilt sant...
Det finns en djupt gående principiell spricka i den här förhandlingen - vår motpart kräver i stort sett att vi lägger oss ner och blottar strupen. Det handlar om att vi ska överge prestationslönen som huvudform, för att ersättas med tidlön. Det handlar om att BI vill att förhandlingsrätten ska övergå från Byggnads funktionärer till arbetsplatsklubbar. Det handlar om att BI inte tänker betala ut den överenskomna avtalshöjningen. Det handlar om att de inte vill stärka avtalen för våra mindre yrkesgrupper.
I grunden handlar det dessutom att kväsa Byggnads - ett agerande som ligger helt i linje med Lavaldomen och andra ärenden, där SN drivit frågor åt företag som de inte ens har som medlemmar. Det är också en modell som vi sett från andra länder - ge sig på de uppkäftigaste motståndarna, och med stöd av en borgerlig regering förändra villkoren

Sen finns det rena larvigheter - som att de inte vill diskutera en ny lägstanivå för hur våra byggbodar ser ut. Och då ska man veta att den senaste lägstanivån är från 1970!!!! Det blir extra löjligt eftersom en hel massa bodar också ser ut som de är från 1970. Varför ska inte byggjobbare ha vettiga omklädningsmöjligheter???
Inom Byggnads finns det en stark övertygelse om att de passar på nu - i dåliga tider passar de alltid på. Vad som är nytt är att de väljer att föra så mycket av debatten via nätet och media. Det är nytt men inte så förvånande, eftersom Byggnads är så rent bedrövliga på att föra den debatten.

På basmötet presenterades Byggnads ståndpunkter i en bra pedagogisk form, men tror ni den presentationen därefter görs tillgänglig för medlemmarna via hemsidan? Icke då. Det vill inte förbundet... Man tar sig för pannan.
Det är enbart genom att acceptera och ta till sig de nya formerna som vi kan föra kampen vidare. Idag kan vi inte bedriva facklig kamp utan att ha en fungerande webstrategi. Men det betyder ju också att funktionärerna kommer få lämna ifrån sig informationsövertaget - och vad är fel i det? Är man rädd för att medlemmarna kommer få veta för mycket.
Jag har faktiskt hört folk i ledande ställning som tror att Byggnads medlemmar inte använder internet, vilket är så dumt att man nästan tappar andan. Gudskelov är inte medlemmarna lika konservativa som vissa funktionärer.

Motståndaren har enorma resurser, och vet hur de ska använda dem. Inom Byggnads kommunicerar vi fortfarande med röksignaler. På arbetsgivarsidan har man för länge sen begripit att man måste vara i Bryssel med rejäla resurser för att kunna påverka. Vi åker dit nån gång om året. De använder sig av proffs för att marknadsföra sin strategi - varför gör inte vi det? Jag vägrar tro att det handlar om pengar - att satsa pengar på att marknadsföra sig proffsigt måste ju ses som den vettigaste investeringen fackföreningsrörelsen kan göra idag.