Byggkrisen. Om strategi och taktik




Byggindustrier - BI - släppte idag en illavarslande rapport om hur dåligt det kommer att gå för den svenska byggsektorn. De spår en arbetslöshet på upp mot 20.000 personer i branschen, och att investeringarna sjunker med åtminstone 5%. Detta skulle betyda att vi går mot en kris helt utan motsvarighet i modern tid. Kan man då lita på det?
Själv blev jag idag intervjuad av Aktuellt - och cirkusen kring det numret skulle fordra en egen post! - men det jag sa om rapporten kom inte med. I och för sig var huvudnumret att prata om arbetslösheten och varslen och det är jag nöjd med, men....
Jag är misstänksam mot BI. Jag tycker inte att de spelar schyst, och jag tror att de friserat sanningen en hel del för att komma i ett bättre förhandlingsläge. Vi ska ju, som de insatta i varje fall vet, förhandla fram ett nytt huvudavtal snart, och oj så praktiskt att byggindustrin nästan blöder till döds då. Då kan ju ingen tycka att stygga, stygga Byggnads har rätt att kräva saker i avtalet. Av samma industri som gjort mångmiljardvinster under senaste åren.

Det finns ganska många saker i BI:s rapport som måste vägas ihop, och jag är nästan säker på att man överdriver. Det får man ju göra med statistik.
Mer intressant är ju att BI inte heller kan låta bli att kasta skit på sin motpart i en rapport som sägs vara en analys av hur framtiden för byggandet i Sverige kommer utvecklas. De skulle också kunna ställa upp på Byggnads krav, på statliga insatser för att stimulera byggandet, men det passar sig inte heller. Istället är det sänkta skatter, sänkta löner och avregleringar som är modellen. Har vi hört det förrut?
Det kommer att bli ett par jävliga år, men man får inte låta arbetsgivarnas taktiska spel ta överhanden

3 kommentarer:

Jag tror att alla i det här spelet använder media så som de tror att det gynnar dem. Det gäller även Byggnads. Det vore ju naivt att tro något annat.

Du har säkert rätt i att facket är sämre (mindre vana?) på att använda mediastrateger eller lobbyister. Obama är ju hyllad som en ny frälsare, men utan kampanjpengar hade han stått på ett lokalt torg och talat till ett fåtal.

Att bolagen tjänat duktigt med pengar är intressant. PEAB gjorde väl sitt bästa resultat nånsin, och då gick ändå sista kvartalet knappt ihop. Det måste ligga en stor hög med miljarder nånstans.

Jag vill gärna höra ett bra förslag om hur man använder såna pengar, utan att prata nästa löneavtal och varslade. En mer övergripande ekonomi-folosofi, typ en planekonomi för långsiktigt tänkande företag. Ett tänkande som går genom konjunkturcykler och generationer.

 

Hej Calle! Såg dig på TV - inslaget var bra men jag förstår nu när jag läser inlägget att du är frusterad över att du inte fick ifrågasätta BI´s rapport. Kanske BI´s maktposition eller journalisternas redigering till något det tycker är "säljande"? Jag tror själv att ödesprognoserna används för att uppnå politiska mål - för en så negativ syn på den egna branschen kan i övrigt inte vara bra för motivationen bland de som arbetar i barnschen, för kunderna, för ungdommars yrkesval. Fortsätter de så kommer de själva att fabricera den krisen de mässar om. Står verkligen branschen och faller med en 5% nedgång? Då är det illa ställt! 20 000 utan jobb är ett rent politiskt utspel - ett hot riktat mot politiker OCH Byggnads! Det är jag övertygad om!

En räv bakom varje öra! Sen tycker jag förståss att det förekommer strategier och taktik från BÅDA håll, dvs både från Byggnads och BI... Jag tror personligen att oavsett vem som har "rätt" eller "fel" så kommer att dessa OFFENTLIGA bråk att vara mer av ondo än av godo för branschen som helhet.

PS Sen tycker jag det är mycket tråkigt att du blivit uppsagd - men jag tror inte att det är några större problem just för DIN del -att hitta något nytt (inom eller utom byggbranschen).
Du verkar ju framåt, kreativ och reflekterande och sån´a behövs överallt - inte minst i bloggvärlden. Men det är ju lite svårt att leva på sina åsikter... Det är väl bara inom politiken på toppnivå - där åsikter används som handelsvaror!

Så Calle, Lycka till med det du kommer att företa dig framöver och blogga på så länge!

 

Sync, misstänker att du inte fattat att PEAB tappar stora summor i vårat grannland i väster.