Tulpaner. Och en lektion i ekonomi


Är det konstigt att ensam man köper tulpaner i sin alldeles utmärkta Coopbutik? Man kunde tro det efter att ha sett reaktionerna bland grannarna i kön - det var allt från uppskattande leenden från några (aha, han köper blommor till nån), lite tveksamma leenden (han köper blommor till nån men hur romantiskt är inplastade industritulpaner??), nollställda män som tittade in i väggen (en karl - och han köper TULPANER), till nollställda kvinnor som också tittade in i väggen (han köper blommor - vad har han hittat på då....)

Nå, jag köper blommor till hemmet emellanåt för att det är trevligt. Och jag har levande blommor hemma som mot alla odds överlevt i snart åtta år, och de ska jag hålla vid liv om det så betyder att jag måste köpa nya när de gamla dött, och sen ljuga om att det är samma blommor.

Men tulpaner är intressanta, och de där är inte rosa, utan mer åt det vinröda hållet fast belysningen tufsar till dem. I ekonomiska historien kan man lära sig hur tulpaner på 1600-talet gav upphov till en riktig finansbubbla, och inte har världen lärt sig nåt av det...

4 kommentarer:

Nej det är inte konstigt. Det som är konstigt är att du upplevde att folk tittade på dig för att du gjorde det. Fast kanske frågan mer är om det berodde på att du kände dig obekväm att köpa tulpaner eller om omgivningen tyckte det var konstigt?

Varför kände du att det behövdes ett förtydligande att det INTE var rosa...?

 

Oj, nu blev det ett anonymt inlägg. Det var jag men jag missade nog att klicka i min signatur.

 

Trevligt att det finns folk som inte tittat misstänksamt på en när man handlar blommor till sig själv. Jag blir lycklig av att köpa sånt, men man har ju fått nån kommentar nån gång.
De ser rosa ut på kortet men är det alltså inte. Jag skrev det för tulpanernas skull - så de inte blir lessna :)

 

Tulpaner är en favorit. En liten föraning av våren och ljuset.

Själv är jag uppvuxen i blommornas tecken. Uppfostrad av morfar som inte bara hade gröna händer, han var grön hela han. Jag ärvde nog bara ett grönt lillfinger. Så i min värld är män som köper tulpaner inte ett dugg konstiga.

Oavsett färg.... ;)