Tjejerna vinner i blogg-kampen. Men vem förlorar?


Nyhetssajten e24 rapporterar att kvinnorna är vinnare på bloggfronten. Vän av ordning frågar sig då raskt hur de kommit fram till det? Jo, eftersom de tjänar mest pengar på sina bloggar. Man funderar en smula på varför artikelförfattaren väjer för ord som "kommersialisering", "skyltfönster" och "produktplacering". Jag känner faktiskt långa rader med kvinnor som inte alls skulle vilja vara i toppen av den där listan, som hellre använder bloggen för att framföra sina egna åsikter, istället för att alltid misstänkas för att vara köpt.
Däremot tycker jag att resonemanget är intressant - man kan uppenbarligen använda bloggen till flera saker. På det viset finns det en likhet mellan bloggarna och tidningar, där en del tidningar idag mer och mer ersätter det renodlade nyhetsinnehållet med det mer svårdefinierbara begreppet "livsstil".
Men det här betyder ju också att bloggen kommer att bli en färskvara - ju fler som vill dela på kakan, desto mer desperata kommer naturligtvis bloggskaparna bli för att få besökare, vilket kanske kan ge en helt ny innebörd åt själva ordet "bloggkrig". Och vad gör en sån bloggare när hennes besökskrets åldrats, eller när hon själv åldrats?
Jag skriver hon eftersom tjejerna har ledningen här - go girls! - men det kommer snart att växa fram en allt större marknad av samma bloggtänkande fast för killar. Skälet är enkelt - unga killar slösar mer än unga tjejer, eftersom de oftast har en högre lön (FY!), och de lägger pengar på riktigt dyra saker, som hemelektronik, biltillbehör etc. Statussymboler. Stora pengar, som får det att vattnas i munnen på varumärkeskonsulterna.
Och fortfarande är det ingen som kommer skrika särskilt högt om vare sig "kommersialisering", "skyltfönster" och "produktplacering". Men framgången kommer mätas i besökssiffrorna, i hur mycket pengar bolaget bakom bloggen - och bara det där bolagsbegreppet borde få få i varje fall några att dra öronen åt sig - eller hur många som länkar dit.
Just den här utvecklingen av bloggosfären behöver det funderas över mer. Jonas Morian gör det ofta - här - liksom flera andra, men jag saknar ett samlat grepp över hur vi ska använda nätet för att påverka samhället, om det är det vi vill.
Vad gör vi när modebloggarna fylls med budskap från borgerligheten? Och då menar jag inte bara värderingar, utan lika mycket annonser. Bloggen är idag lika mycket ett reklammedie som något annat, så självklart kommer det annonser och filmer. Och kanske t o m ensamrätt på att få lägga upp sånt material.
Vad gör vi den dag de tre största modebloggarna alla lägger upp reklam för den borgerliga regeringen? Som kommer att läsas av tusen och åter tusen besökare? Det är en utveckling som både skrämmer och lockar. Ska vi själva hoppa på det tåget eller ska vi - igen - stå vid sidan och tycka att vi är för fina? Har vi ens pengarna?
Vad jag vet finns det inget krav på balans eller opartiskhet när det gäller bloggar, så det är inte ens säkert att vi skulle välkomnas. Hur möter man detta? Var det ens nån av de som omfamnade Obamakampanjen som funderat på det? Talades det om saken på socialdemokraternas framtidsdagar?

Kenzas har över femtiotusen unika besökare varje dag. Vad gör vi den dagen hon - som Blondinbella redan gjort länge för övrigt - börjar tala sig varm för politiska idéer?


Bilden föreställer Elin Kling, som har bloggen Style By Kling, och som utsågs till årets Modebloggare... Och Aftonbladet har tagit nacksving på henne - vilket också kan få symboliera en framväxande symbios mellan medier och de mest lästa bloggarna. En tanke som kan bli rätt skrämmande om man drar ut dess fulla konsekvenser...

0 kommentarer: