Vem stannar hemma?


Måste man vara intresserad? Måste man vara biten av politik för att ta sig till vallokalen? Är det så vansinnigt svårt, eller är det verkligen så liten skillnad mellan partierna?

Jag har suttit på morronen med folk som inte skulle rösta. Eftersom jag är den jag är kunde jag ju inte stillatigande höra det, men samtidigt funderar man ju på om vi - och med vi menar jag oss som är i politiken - ibland blir lite fartblinda. De jag talade med tyckte faktiskt inte att det var nån större skillnad mellan Hökmark och Ulvskog. Vilket kan vara en smärre chock för en del men så är det faktiskt - många tycker så, och ingen skugga må falla över dem.

Men måste man verkligen kunna allt? Jag förväntas ju välja skola, elbolag och pensionsförvaltare, med hyfsat lågt egenintresse. Jag läser den information jag får hem i brevlådan och svär över saker och ting, eller gillar saker och ting. men till sist går jag nästan alltid på magkänslan. Känns det bra? Låter det bra? Känner jag nån annan som tycker det är bra?
Inte som att köpa en diskmaskin, jag blir förbannad när jag hör folk säga att politik är som att sälja vilken vara som helst. För det finns ett stort mått av känslor i det politiska valet - allt från hur partiledaren ser ut till vad som hände för femtio år sen. Saker som är rätt oviktiga när man köper en vara.
Jag passar mig jäkligt noga för att fördöma. Jag kan bara se saker från mitt håll - jag vet ganska lite om vad som format världsbilden för de som är ointresserade av politik, men fundera kan man ju...
Nånstans måste det handla om hur man ser på sin egen roll - en vanlig fråga är ju vad vi tror att vi kan påverka i EU. Det är så jävla stort och vi är så små. Frågan är ju om man ska nöja sig med att vara en myra i EU, eller om man ska vara en ettrig myra i EU? För om man har den inställningen finns det ju knappt nån orsak att vara med nånstans - inte i fotbollslaget eller kören eller föräldraföreningen. För att inte tala om jobbet eller skolan.
Jodå, EU lyssnar, och vi kan påverka. Och är det verkligen nån som tror att det blir bättre av att inte gå och rösta??? Att vara förbannad på EU är en sak, att ge fan i att rösta är en annan, och ett ovanligt dåligt sätt att visa sitt missnöje på!

Ta din chans att påverka - rösta rött idag!



Hur det slutade? Jodå, de kom iväg!
Bilden: Från Byggettans tidning

Andra som bloggar sista dagen Peter Andersson, Löwdin, AlliansfrittSverige, Johanna Graf, HBT-sossen, Krassman, S-buzz, Claes Krantz, Mitt-i-steget, Anna Wikström, Nathalie Sundesten-Landin, Morsa och livet, Fade Goes Blog

3 kommentarer:

Jag har sagt förut, men säger det igen. Det är faktiskt inte så lätt att se skillnaderna mellan de olika partierna i detta val. Tittar du i tidningarna och ser hur de olika partierna ställer sig i olika frågor är skillnaderna väldigt små. För att se och förstå skillnaderna måste man krypa ned på detaljnivå i de enskilda frågorna och hur många orkar bry sig om det. Jag är rätt intresserad av vad det är jag röstar för så jag har tagit mig tid leta information, men det tar tid, mycket tid. I detta val är dessutom personfrågan lång mycket viktigare än i riksdagsvalet och här är det snudd på omöjligt att få en överblick över vad de enskilda kandidaterna tycker och vilken erfarenhet de har av den viktiga egenskapen förhandlingsvana. Att informationen inför EP-valet fortfarande är ganska klen tror jag är en stor orsak till att många ger upp och läger sig på sofflocket istället.
Bara för att det är svårt och för den skull strunta i att rösta tycker jag är oursäktligt, rösträtten är en demokratisk rättighet men också en skyldighet. Röstar man inte kan man knipa de närmaste fem åren. Tycker man att det är svårt kan man väl rösta på det parti man brukar rösta på och lita på att de står för vad man själv tycker.
Att EU är viktigt och bestämmer en hel del över vår vardag tror jag de flesta förstår idag. Att skylla på att maktapparaten sitter långt borta är en dålig ursäkt. Tror Anna i Haparanda tycker att makten i Stockholm är långt borta, men inte struntar hon i att rösta för det.

 

Det fina med att leva i en demokrati är att man kan välja. Vi får välja vilket parti och vilken person vi ska rösta på.

Men vi får också välja huruvida vi ska rösta eller inte. Det är också ett val och vi har rätt att göra det valet lika mycket som vi har rätt till alla andra val.

Jag kan också bli arg att man inte tar vara på rätten att säga sitt. Att påverka. Men jag kan inte klandra de som väljer att inte rösta. Det är, likväl som att rösta, ett val.

 

Å idag Calle så håller jag med dig fullständigt. Idag har jag röstat rött.

// Fröken motvalls