Ett litet budskap till Wanja


Ibland behöver man inte skriva så mycket - Sverker Sörlin skriver om dubbelmoralen i DN, och frågan kom naturligtvis upp på Byggettans repskap - där debatten är frejdig men hård. Det finns en tragik i vad som nu händer Wanja, men det var ju bara att vänta sig.
Makt korrumperar och så gör pengar - det kan vara bra att tänka på för kamrater med mångdubbelt i lön mot de som de förväntas representera. Jag tycker att duktigt folk ska ha bra betalt, och det stör mig inte nämnvärt att duktigt folk kan tjäna miljoner. Vad som stör mig är att det finns en uppenbar automatik i löneutvecklingen. Jag störs också av att mina förtroendevalda kan sitta med och sanktionera system som syftar till att undkomma skatt - se till att direktörerna får en skälig ersättning för sitt arbete, men betrakta det som en inkomst, och dra skatt på det.

För de flesta av oss är det också med avsmak vi ser harvandet med pensioner. Jag får sätta av ett par hundra själv varje månad för att få en anständig pension - tjänar man 100 000 i månaden kan man säkert också göra det, för att inte tala om de som tjänar mer.

Och alldeles oavsett om Wanja gjort fel eller inte måste hon nog avgå - förtroendet för henne är förbrukat, och jag tänker inte ägna en valrörelse åt att försvara henne. Det är nämligen där vi hamnar i såna fall. Yxan måste gå, tyvärr.

3 kommentarer:

Som ledare I LO och S kravs ett ansvar och etiskt handlande.
Wanja har genom passivitet forbrukat sitt fortroende och hennes avgang kravs.
Hon har ej haft egen vinning av detta.

Mona Sahlin,hon har under manga ar systematiskt fifflat med allt hon kommit at och skaffat fordelar for sig sjalv och familjen for skattepengar.
Lyxresor till Mauritius ,jobb och bostad at dottern i USA och en lang lista med oegenligheter.
Allt ar aktiva handlingar for egen vinning.

 

Vad Wanja sager i klartext Dagen Industri I dag.
"Jag har fått ett förtroende från medlemmarna. Jag kan inte svika det förtroendet", säger Lundby-Wedin.

Men hon borde ha sagt:
De flesta forbundsordforandena och politrucker som alla ar hogavlonade av LO ar nojda med de valbetalda positioner de har och vill inte att det skall komma nagon effektiv LO boss som ruskar om i den somniga organisationen och nar jag sager medlemmar menar jag just dessa och dom vet vad dom har med mig som ledare.( Dom fa som ar emot mig saknar inflytande)

LO arbetare och betalande medlemmar har ingen makt och kan inte avsatta mig sa jag stannar men som en gest avsager jag mig obetalda styrelseuppdrag och behaller de valbetalda.
Dessutom forvantar jag mig att valboskapen gor sin plikt och rostar pa mig och Socialdemokraterna.
Nu far detta vara slutdebatterat, jag vill inte hora ett ord till fran dem.

 

Undrar om Wanja vet vad hon har ställt till med min far som röstat rött hela sitt liv kommer kommer att lägga en blankröst i nästa val, han har nu helt tappat förtroendet för S o facket