Utsikt från en kran...igen

Emellanåt åker jag upp i en byggkran. Den vi har i Sundbyberg är rätt rejäl. Nedan ser ni hur rör och el monterar i filigranet



Vy från kranförarens cockpit
Det är långt dit ner. Hoppas ni kan se hur grabbarna kopplar ett lass

Men utsikten är rätt skaplig även från den här inte så höga kranen


Om lasten ska placeras nära kranen måste kranföraren titta i stort sett rakt ner, vilket är både jobbigt och slitsamt för kroppen. Fundera själva om ni skulle vilja sitta så här under flera timmar på raken

Och oftast har man också en annan kran som man dels ska samarbeta med men också ta hänsyn till. Den ser ut att vara jättelångt borta men med en arm på 70 meter når de rätt bra in i varandras arbetsområde




Vill ni se mer kranbilder finns det t ex här eller här

4 kommentarer:

Ursäkta en okunnig - filigranet?????
Läskigt högt, inget för mig!

 

Här gives info
http://www.fardigbetong.se/produkter-tjanster/plattbarlag-skalvaggar.asp

En inte så liten del av mitt yrkesverksamma liv f ö. Du kan söka på bloggen oxå - filigran - så får du se bilder av montaget, fast på andra ställen

 

Arbetsmiljö för en kranis.
Går man på backen och styr kranen med radio låda.
Då tittar man uppåt, för att se vart
kranen är hela dagarna. Och får ont i nacken av det.
Sitter man i hytten tittar man nedåt, för att Hålla koll på lasten och gubbarna hela dan. Då får man ont i nacken av det.

 

Jag ÄLSKAR höjder! Men om jag nu skulle komma förbi och hälsa på - hur kommer man i kontakt med dig? :-)