Taksäkerhet

Efter mötet på Sergels torg tog jag tunnelbanan tillbaka till Tensta och fortsatte riva och montera taksäkerheten. Vi har ju en specialmodell av taksäkerhet här, som jag bara sett en gång tidigare - en intrikat men smart byggsats som vi ska återkomma till.

Men först skulle de redan nedplockade delarna på ena sidan gatan tas ner med kranen. Och givet är att vi använder fallskyddssele när vi jobbar utan räcke.

Det är rätt långt ner, där grabben på mark tar emot och lossar

Utsikt från nya taket mot den kåk vi precis lämnat
Korsningen Tenstastråket - Hyppingeplan - Risingeplan, för de som ville veta mer exakt var vi håller till. E18 passerar vid de flaggor som syns i bildens övre vänstra hörn.
Hyppingeplan
Och sen började det regna - halt och kallt. Kall metall och omedelbart nedblötta handskar. Och kånka - det är ett stort tak, och det ska köras ut rör, fästen och inte minst betongklumpar som ska låsa stagen
Principskiss av skyddet. Det monteras ihop enbart med kilar och sprintar.
Materialupplaget. Här syns också hur betongklossarna låser staget. Det syns en del regn också...
Färdigt hörn, med fotlist och lås. Visst heter det att det ska vara lätt och behändigt, och det är det också om man jämför med gamla tider.
Och sen kom snön....

1 kommentarer:

Hej! Jag har bott på Hyppingeplan 5 mellan åren 1998-2003. Det såg ut som om det skulle kunna vara taket på just mitt gamla hus. Det var lite kul att se. Efter renoveringarna blir det nog väldigt fint, men jag har hört från en gammal granne att det blir väldigt dyrt också. Det är ju ganska omfattande renoveringar som pågår (förutom taken) i mitt gamla kvarter. Hälsningar från Per