Att manifestera på nätet. Om kollektivavtal på Facebook
Mattias Josefsson är en metallare som har mycket kloka tankar kring marknadsföring och modern teknik. En del av det han tidigare skrivit om - framförallt "Handels, ni kan inte ducka - ni finns redan på Facebook" - gjorde att jag startade en stödgrupp för kollektivavtalen på Facebook. Jag gjorde det av två syften - dels för att jag sneade till över hur illa man marknadsförde projektet inom de fackförbund som stod bakom, och dels för att jag var nyfiken på hur mycket en sån grupp kan och skall utvecklas till om den får frodas.
Det ligger också inom ramen för hur politisk dialog kommer att föras i framtiden - inte via mejl, eller rena diskussionsforum, utan på platser som knyter an till specialintressen.
Jag är redan aktiv - mycket aktiv bör tilläggas - på Kolozzeum, Sveriges största forum för styrketräning, och har precis samma sorts erfarenheter som på annan plats beskrivits som mejlens död! Men faktum är - ett stort specialforum är en tummelplats som man inte behöver lämna. På Kolozzeum förekommer det ofta att folk frågar efter uppgifter de egentligen lika gärna kan hitta själva, och det förekommer politiska diskussioner på både låg och hög nivå. Och jag vet att det är på samma sätt på andra ställen. Tyvärr är det bara att inse att bloggen nog inte kommer gå den lysande framtid till mötes som man trodde bara för ett år sen (vilket är ett evighetsperspektiv med dagens teknik) och det är synd, för där har det borgerliga medieövertaget varit mycket litet.
Nu finns det inte samma möjlighet att på ett specialforum, ofta knutet kring ett kommersiellt företag, att öppna debatter om frågor som lyfter sig en smula över Blondinbella - i varje fall inte direkt. Vad man däremot kan konstatera är att det finns grupperingar som är mycket duktiga på att använda de här specialställena, communities, för att marknadsföra sina politiska idéer. Och det är marginalgrupperna. Bland annat har ju SD en uppenbarligen genomarbetad taktik för att synas på såna communities. Och facket och arbetarrörelsen håller på att missa det här.
Men på Facebook, som enbart syftar till att vara en social miljö, gick det alltså bra. Det är dessutom intressant att se folk som ansluter till gruppen som funnit den av egen kraft - det jag funderar på just nu är när den når det vi kan kalla brytpunkten, dvs när den börjar snurra helt av egen kraft. Börjar man snoka visar det sig ju raskt att det finns gott om tilltalande grupper även på Facebook. Man ska inte heller glömma bort andra likartade communities, t ex Lunarstorm eller Playahead. Vill man leta fler stora svenska forum kan man kika t ex här, så får man en aning om vad jag menar med specialforum.
Just på Facebook har det startats oerhört starka manifestativa grupper - Bevara Oss Från gatuvåldet har över 115,000 medlemmar, och en grupp som heter I bet I can find 1,000,000 people who dislike George Bush, som faktiskt har över en miljon medlemmar....
Det vore väl något för oss som gillar kollektivavtal.
Jag är mycket medveten om att det här kräver att man registrerar sig för att kunna ta del, och det valet är naturligtvis fritt, men idag är det fler svenskar som deltar i såna forum än som idrottar regelbundet - och då måste vi vara där! Ett tips bara - läs noga vad registreringen innebär och fundera en stund om du vill att de ska få tillgång till din adressbok; det går utmärkt att regga sig ändå!
Etiketter:
Bloggande
,
internet
,
kollektivavtal
,
Manifestation
,
Medlemsflykt
,
Sociala nätverk
,
strategi
,
Ungdomskultur
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar