Se till att stödja seriösa firmor


Till skillnad från vad många tror är det inte alls så att kunderna vill betala svart. De allra flesta vill ha kvitto, garantier och en personlig kontakt. Nackdelen är att i denna överstimulerade och underbemannade tid är det julafton varje dag för oseriösa företag. Det får vi dagligen bevis på - när folk ringer och grinar över ett halvfärdigt badrum, som de dessutom betalat i förskott för för att få det klart. Och sen står de där, 35 000 fattigare, med ett telefonnummer ingen svarar på, och väl medvetna om att de knappast kan göra vare sig polisanmälan eller klaga hos ARN.
För så är det med svarta pengar och affärer - blir det fel är man rättslös. Och det blir inte ens bättre om kunden går på företagarens vanligaste fint; nämligen att köra en del vitt och en del rostfritt. Det är nämligen många troskyldiga som inbillar sig att de i såna fall skulle ha ett bättre läge vid en tvist. Nå, det är också fel.
Man har länge talat om en fairplaypolicy inom byggsektorn, och ett av de första tecknen är alltså att olika firmor själva beslutar sig för att nu får det vara slut. Det är för osäkert att jobba oseriöst, det ger i längden sämre pengar (pension etc) och det polerar banan för riktiga skummisar.
Alltså är det här initiativet, som presenteras i dagens Metro alldeles utmärkt. Nu hoppas vi att även de större firmorna tar och besinnar sig i sin jakt på ännu billigare underentreprenörer, och ser till att de tar in UE som är seriösa, som gör rätt för sig och som inte behandlar sin personal illa.

1 kommentarer:

Jag tycker att seriösa arbetsgivare borde få en kvalitetsmärkning, det kunde även affärer och restauranger och alla som värnar om sina anställda genom kollektivavtalet ha!